webForumDet fria alternativet

Excel - Jämföra två kolumner

Kontorsprogram

4 svar · 8 653 visningar · startad av tico

Medlem sedan dec. 200417 inlägg
Frågan#1

Hej,
Jag vill jämföra två kolumner (kolumn A) på två olika blad (samma dokument olika flikar), när cellerna i respektive kolumn är lika vill jag ta värdet i kolumn B och kopiera det till den cell där formeln är.

Hur gör jag detta?

Mvh
Cristian

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Skulle kunna se ut så här:

=OM(Blad1!A1=Blad2!A1;Blad1!A1;0)

Den jämför cellerna A1 i blad 1 och 2 och är dom lika så blir värdet vad som finns i cell A1 på blad 1 annars blir värdet 0.

Medlem sedan okt. 2005371 inlägg

Är det samma rader du vill jämföra? Då krävs det bara en mindre modifikation av Gunnar formel: Om det är kolumn B du vill ha så får du ändra sista argumentet till Blad1!B1 (eller Blad2!B1 om det är det du vill)
=OM(Blad1!A1=Blad2!A1;Blad1!B1;0)
Du kan även ändra 0:an till "" ocm du vill returnera ett tomt värde när villkoret inte är uppfyllt. Typ
=OM(Blad1!A1=Blad2!A1;Blad1!B1;"")
Om det INTE är säkert att data står på samma rad (Antag t.ex att Blad2 är en delmängd av Blad1). så skulle du kunna använda "LETARAD". Typ
=LETARAD(Blad1!A1;Blad2!A:B;2;FALSKT)
(returnerar ett felmeddelande om det saknas, men jag orkar inte fixa det.)

Medlem sedan dec. 200417 inlägg

Hej tack för era svar. Jag vill göra följande:
Jag har blad1 med ett ID-nummer i kolumn A, samma ID-nummer finns i blad2 kolumn A. Dessa blad innehåller olika tabeller med nyckeln som är dessa ID-nummer. Kolumnerna är inte heller sorterade och vissa ID-nummer saknas (blad1A1!=blad2A1). Vidare har jag information i blad2 kolumn B som jag vill kopiera till blad1 kolumn D men som ska kopieras till rätt rad. Dvs det ska kopieras om en likhet mellan ID-nummren annars inte.

Medlem sedan okt. 2005371 inlägg

tico skrev:

...blad1 med ett ID-nummer i kolumn A, samma ID-nummer finns i blad2 kolumn A.
Dessa blad innehåller olika tabeller med nyckeln som är dessa ID-nummer...
vissa ID-nummer saknas (blad1A1!=blad2A1).
Vidare har jag information i blad2 kolumn B som jag vill kopiera till blad1 kolumn D

Jupp, då är det letarad du skall använda. Klistra in en formel i den här stilen i cell D2 och "dra ner den" (med lilla knoppen i nedre högra hörnet) eller kopiera cellen hela vägen ner, eller använd "fyll ner" (CTRL+D).

=LETARAD(Blad1!A2;Blad2!A:B;2;FALSKT)

det första argumentet "Blad1!A2" anger vad du skall leta efter (värdet i Blad1!A2).
Det andra argumentet "Blad2!A:B" säger vad du skall leta i/slå upp i. LETARAD tittar alltid i den "vänstraste" kolumnen, i det här fallet A.
Det tredje argumentet "2" anger vilken kolumn du vill returnera när den hittar något (i förhållande till den vänstraste, i det här fallet B).
Det fjärde argumentet "FALSKT" anger att värdet måste vara exakt samma (om du skriver SANT så får det leta upp ett värde som ligger nära)

Ovanstående formel kommer att skriva "#SAKNAS!" om den inte hittar någon motsvarighet på blad2. Om du tycker det är fult så kan du krångla till formeln:

=OM(ÄRSAKNAD(LETARAD(Blad1!A2;Blad2!A:B;2;FALSKT));"";LETARAD(Blad1!A2;Blad2!A:B;2;FALSKT))

Den returnerar ett tomt värde istället ("") om värdet saknas.
/
MVH
MV

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)