När man väljer procent via "fältinställningar" så kan man välja % av rad,
% av kolumn och % av summa. Det är jag med på.
Men när använder man "% av"?
Mvh
5 svar · 1 322 visningar · startad av Kalle M
När man väljer procent via "fältinställningar" så kan man välja % av rad,
% av kolumn och % av summa. Det är jag med på.
Men när använder man "% av"?
Mvh
Som du ser kan du precisera "av" i nederdelen av dialogrutan. Det är väl meningen att du skall använda den när du vill ha något väldigt speciellt.
Om du t.ex har delat upp data på, säg städer, så skulle du kunna säga "procent av stockholm" eller något liknande. Skulle t.ex kunna användas om "Stockholm" har varit föregångare innom något område ch man vill veta hur dom andra städerna förhåller sig till just "Stockholm".
Ok, dåligt exempel, men säg att du jämför aktier eller nåt och vill veta % av index, typ. Ähhhh, det är ett flexibelt hjälpmedel, tacka och ta emot :-)
Ok!
Har ett exempel på en pivottabell där jag ser hur mkt varje säljare sålt per butik. Fälten Säljare till rad, butik till kolumn och summa till "Data". Ska testa lite :-)
Problem 2 i min pivottabell:
Om jag vill sortera säljarna efter resultat så väljer jag pivottabell/Sortera tio i top och fallande. Den verkar endast vilja sortera endast inom en grupp. Tror jag fick löst det med att dela upp grupperna och sortera därefter. Ska det fungera så?
Säljarna ligger i grupp 1 och ett gäng i Grupp 2.
Nåt tips där?
Vet inte vad du menar med grupp. Olika butiker eller?
Hmmm, sitter med Excel2000 och känner inte igen din sortering "10 i topp"????
I min excel får man helt enkelt gå in i "data-sortera" "totalt".
Kan nog inte hjälpa dig med det där.
Men generellt kan man bara konstatera att pivotabellerna är ganska "lynniga". Helt suveräna för att få fram data, men ganska knepiga när man vill behålla formateringen på outputen. Det brukar sluta med att det går fortare att kopierar data och gör en "klistrar in special"-värden någonstans, eller till och med länka med formler. Det är betydligt lättare att få till formatet då. Men det är möjligt att det blivit bättre i XP/2003 (någonting måste ju ha förbättrats också...)
/Konservativa hälsningar...
UUUUUpppps
Var lite för snabb där. Har inte sett alternativet du menade.
Du menar väl de "fältinställningar" man får fram om man högerklickar i rad- eller kolumnrubriken och väljer Fältinställningar -> avancerat?
Då är det väl bara att välja "fallande" och fältet "summa" under sorteringsalternativ?
Det låter som om du valt "Visningsalternativ" och valt att bara ta med de 10 största. Inte det du ville antar jag?
I Excel 2003 får jag fram sorteringen genom knappen Pivottabell/Sortera fallande 10 i topp. (I verktygsfältet Pivottabell). Det verkar vara samma ställe som du får fram genom högerklick.
Jag har säljarna i radfältet och har grupperat säljarna. Grupperingen har jag gjort genom markera 2 säljare exempelvis och högerklick på markeringen/Gruppera. Jag har 2 grupper. När jag sorterar via ovan så sorteras det bara inom gruppen. Tar jag bort grupperna så fungerar det dock.