webForumDet fria alternativet

Behålla cellformatering vid export (Excel)

3 svar · 560 visningar · startad av Mr. N.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Jag har ett excelark där en bunt celler består av ett värde med ett cellformaterat prefix. Säg t ex att varje värde i en kolumn börjar med ABC123 följt av ett varierande nummer så har jag satt hela kolumnen att automatiskt fylla i ABC123 för att slippa göra det själv, allt jag gör är att fylla i det varierande numret som kommer efter.
Detta medför ett problem när jag ska exportera filen till en MySQL-databas eller något annat format, då följer inte prefixet med utan jag får bara det som kommer efter.
Kan man spara en excelfil i någon sorts råformat så att alla cellformateringar istället blir det faktiska värdet i cellen?

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Excel 2000:
Om du spar ditt dokument i något textformat (typ tabbavgränsat) så följer i alla fall sufix med i "datafälten". Kan vara extremt irriterande om det inte är meningen.

Snabbtestar: gäller även prefix. Borde gälla alla format som inte stöder formatering. Eller missförstår jag vad du vill?

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Det jag ska göra är att använda Navicat för att konvertera excelark till MySQL, antagligen ligger problemet i Navicat för där följer t ex inte inledande nollor (satta med cellformatering) med. Jag antar att jag skulle kunna gå runt problemet och spara fälten i tabbseparerad text som jag sen konverterar till MySQL, osnyggt men det funkar. ;)

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Vet inte hur Navicat fungerar (eller, rättare sagt vet faktiskt inte vad det är...). Kan du bestämma vilket område du vill importera?
Fulvariant i sånna fall
Om dina celler alltid ligger på ungefär samma ställe så kan du konvertera dina värden till text med hjälp av en formel i stil med
=TEXT(A1;"ABC 123 0")
Kanske på ett annat blad? och importera det området istället? Vet faktiskt inte om det är speciellt snyggt. Men men.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)