jepsOMedlem sedan mars 2001423 inlägg
Jag har källdata i form av avvikelser för ett antal företag som jag vill åskådliggöra i ett punktdiagram (se exempel).
Källdatan ser ut som följer (sorry för formateringen; lyckades inte få in tab-avgränsningar):
Ftg-nr Företagsnamn Avvikelse
1 Adam 0,2
1 Adam 0,15
1 Adam 0,53
2 Bertil 0,28
2 Bertil 0,12
3 Caesar 0,21
3 Caesar 0,42
3 Caesar 0,33
3 Caesar 0,08
Det går utmärkt att skapa ett punktdiagram liknande det i exemplet om jag markerar kolumnerna Ftg-nr och Avvikelse. Men egentligen skulle jag vilja visa företagsnamnet på X-axeln i stället för det företagsnummer jag lagt in för att det hela ska funka. Problemet är att skalan inte kan grundas på strängar (typ "Adam") utan måste vara numeriska.
Finns det något sätt att använda Ftg-nr som "underliggande skala", men att Företagsnamn visas? Det är ju betydligt mer informativt att se "Adam", "Bertil", "Caesar" än "1", "2", "3".
Tack på förhand!
MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005362 inlägg
Nästan helt säker på att det inte går. Du kan ju alltid lägga in en textruta manuell. Eller lägga en liten hjälptabell där det framgår vem som är vem.
Finns även en gräslig Fulvariant (du kommer inte att alls att kunna se om det ligger flera punkter på varandra).
Gör en pivotabell där du lägger
"företagsnamn" som radfält
"Avvikelser" som kolumnfält
"Avvikelser" som dataelement -> ändra till medelvärde istället för summa.
Kopiera (den potentiellt jättestora) tabellen och klistra in som data någonstans (klistra in special->värden)
Nu kan du göra ett linjediagram istället (ta bort rubriken "företagsnamn" så att excels automatik fattar att det är en axel). Data i kolumner
Halvsnyggt men ungefär som du ville... Eftersom varje punkt egentligen är en linje så får du ta bort förklaringen och försöka göra punkterna likadana. Hmmm, kanske inte så kul med 511 olika. Gör ett makro om du verkligen vill.
Sub Likriktning()
Dim sSerie
ActiveChart.Legend.Delete
For Each sSerie In ActiveChart.SeriesCollection
With sSerie
.MarkerBackgroundColorIndex = 1
.MarkerForegroundColorIndex = 1
.MarkerStyle = xlCircle
.Border.LineStyle = xlNone
End With
Next sSerie
End Sub
PS 1
Du behöver naturligtvis inte ändra från pivodiagram. Men jag tycker att det är svårt att jobba annars
PS 2
Excel klarar ju fler rader än kolumner, så det kanske är en bra idé att vända på tabellen om det behövs