webForumDet fria alternativet

FireFox 100% CPU

8 svar · 876 visningar · startad av The_Hulk

The_HulkMedlem sedan juni 20031 937 inlägg

Är det någon mer än jag som har problem med att FireFox ibland hamnar i någon loop och bara äter upp all processorkraft den kan komma över?

Händer lite titt som tätt, ganska irriterande att behöva stänga ner alla sina fönster p.g.a. detta.

Har hänt med olika versioner av FireFox så det är inget nytt.

Förstår inte varför de ska behöva ha sådana problem.

jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg

The_hulk:

Jag har också haft samma problem och jag tror det kan vara nån flash-grej som bidrar till det.

MozfanMedlem sedan okt. 2005630 inlägg

jme skrev:

Jag har också haft samma problem och jag tror det kan vara nån flash-grej som bidrar till det.

Skulle också tro att flash, men kanske också annat på webbsidor som kräver externa resurser (video, audio) gör att CPU:n drar iväg. Dessa resurser verkar inte vilja "släppa taget" även om man lämnar webbsidan dom används på. Med så mycket flash som det nu finns på webbsidor, byggs det på hela tiden när man surfar.

Inte minst av den anledningen (och att det mest är reklam) har jag alltid flash pluggen inaktiverad normalt. Slår bara på den när jag verkligen vill/behöver och slår av den igen, när jag lämnar en sådan sida. Jag har sällan problem om jag inte stänger webbläsaren direkt från en sida som "suger".

UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg

De gånger jag har råkat ut för det, har flash varit boven. Så fort som jag släcker ner tabben med en flashsida, går allt mycket bättre. Det betyder dock inte att flash alltid är ett problem i FF. Bara att det kan vara det ibland.

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003779 inlägg

Det bästa man kan göra när Firefox strular är att starta det i felsäkert läge (safe mode). Om problemet då är borta så betyder det att du har någon extension som strular.

När man startar i felsäkert läge så startas Firefox nämligen med alla themes o extension avstängda.

Har fortfarande stora problem med att FF drar 100%.
svårt att säga exakt vad som är problemet men jag gissar på att det är flash som andra har sagt.

FF borde verkligen se till att fugnera bättre med flash, IE har inte samma problem.
går ju inte att undvika flash, de flesta hemsidor har ett antal flash animationer med reklam. så om man har några fönster öppna hänger sig FF tills man lyckas stänga ner det eller de fönster där flash strular.

/r
hur stänger man av/inaktiverar flash i FF 2?

Prova i felsäkert läge för att vara 100% att det inte är en extension som strular.

Angående Firefox + Flash, har du senaste Flash versionen? Skriv about:plugins i sökfältet o sök upp Flash för att se vilken version du har.

Senaste versionen är 9,0,28,0, den hittar du här hos adobe:
http://www.adobe.com/downloads/

Blockera flash går ej utan extensions. Kolla in Adblock+ eller Flashblock.

har version Shockwave Flash 9.0 r16
ska testa adblock+ samt flashblock, tack för tipsen.

Prova att uppgradera flashen först, har för mig att de fixat en minnesläcka. Adblock+ tycker jag personligen är lite bloated.

Genererad på 371 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb