webForumDet fria alternativet

Avinstallera Flash Player i Firefox

11 svar · 1 104 visningar · startad av Choronzon

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Råkade av misstag installera Flash player i min firefox. Hur avinstallerar jag skiten? ;)

SpookMedlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Varför avinstallera den ?

Du kommer ju knappt att kunne se en komplett websida på grund av flash hysterin.

PeppoMedlem sedan sep. 2003205 inlägg

Så här gör du:
Avinstallera flash

Weeee! 100 inlägg :)

Peppo skrev:

Så här gör du:
Avinstallera flash

Weeee! 100 inlägg :)

Underbart, tack! Var där och letade utan framgång!

Det är svårt att surfa utan flash, håller med. Finns det något sätt att i firefox bestämma vilka sidor som inte ska få visa flash? Bilder går ju att blockera, borde gå att blockera flashfilmer.. nån extension kanske..?

PeppoMedlem sedan sep. 2003205 inlägg

Flashblock funkar rätt hyffsat:
https://addons.mozilla.org/firefox/433/

Finns så man kan skriva in vilka sidor som den inte ska blocka också.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vilket är ditt exakta syfte med att blocka Flash? Vill man bli av med störande reklam fungerar Adblock Plus tillsammans med Filterset.G Updater bra för att äta upp det mesta. Man kan även skriva egna regler som exempelvis blockar flash-filer från en viss adress.

Annars finns även Flashblock, som lägger en platshållare med en knapp på de ställen där en flashanimation skulle ha funnits på en sida. Vill man se denna animation är det bara att trycka på knappen. :)

Peppo skrev:

Flashblock funkar rätt hyffsat:
https://addons.mozilla.org/firefox/433/

Finns så man kan skriva in vilka sidor som den inte ska blocka också.

Tack, det verkar funka som jag vill.

En bild säger mer än tusen ord sägs det, så jag bifogar en "före/efter" bild för att visa syftet. Det borde framgå ;) Man skulle kunna kalla det för reklamfobi.

a.jpg
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg

Choronzon skrev:

Tack, det verkar funka som jag vill.
En bild säger mer än tusen ord sägs det, så jag bifogar en "före/efter" bild för att visa syftet. Det borde framgå ;) Man skulle kunna kalla det för reklamfobi.

Usch vad Aftonbladets sida ser ful ut nu också, med alla Flash knappar och tomma ytor på sidan! §e
Bifogar en bild som visar hur det ser det ut för mig. Jag använder Flashblockeraren som följer med i Preference Toolbar (http://prefbar.mozdev.org), men jag har dessutom lagt alla länkar till servrar som "matar" sidan med annonser i min host fil. Fördelen med detta är att jag ser en sida som ser normal ut, fast den inte innehåller några annonser :L

ab.jpg
CssonMedlem sedan feb. 2000438 inlägg

För mig passar nog Adblock bättre än Flashblock. Icke-störande flashgrejer har jag inga akuta problem med, men sånt jag inte vill se är det ännu bättre om man inte ens vet om att det fanns där :).

aftonbladet_adblocked.gif

Adblock fick det bli, perfekt :)

MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg

Csson skrev:

För mig passar nog Adblock bättre än Flashblock. Icke-störande flashgrejer har jag inga akuta problem med, men sånt jag inte vill se är det ännu bättre om man inte ens vet om att det fanns där :).

Tja, den gör ju inget mera än host filen gör. Så varför inte använda det man redan har i datorn än ännu ett tillägg? :) Fördelen med host filen är också att den fungerar även för andra webbläsare som man har i datorn och använder i alla fall ibland, Adblock fungerar bara för den webbläsare den är installerad i - och för :D

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)