PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Hej
Jag vet att man kna faxa genom modemet om man har det kopplat till telenätet.
Nu har jag dock inte nått fast telefonnummer annat än via IP-telefoni så jag undrar om det går att faxa via mitt SIP-konto eller likannde. Borde ju gå tycker man. Kanske nått program som lurar modemet att det är kopplat till nätet men egentligen går det via SIP-kontot och bredbandet?
Nån som vet?
Borde gå att faxa. Men jag är inte 100% att det funkar via SIP-kontot!
Men, tekniskt är det möjligt men om det är inställt så att det är möjligt för ditt SIP-konto är ju en annan grej. Men att ta emot fax är en annan femma. :)
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Nu menade jag alltså faxa genom datorn, inte att koppla in en fax till en SIP-dosa.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg fins fax tjänster du kan utnytja
Vet att min fax inte funkar på mitt ip telefoni fins vissa krav på faxen som den stöda
gjorde inte min samt får inte vara högre hastigheter än 14.4
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg
mayday skrev:
fins fax tjänster du kan utnytja
Vet att min fax inte funkar på mitt ip telefoni fins vissa krav på faxen som den stöda
gjorde inte min samt får inte vara högre hastigheter än 14.4
Som sagt villj ag inte faxa från en fax utan från min dator. Vet att det finns flera tjänster men känns ju onödigt att betala för dessa om det går att göra själv.
Men verka rinte som att det gör det så jag får läsa det på nått annat sätt helt enkelt.
nej, efter som du på något sätt måste ut på det "analoga"/PSTN nätet.
om du pluggar på universitetet kan du utan dåligt samvete använda sunets tjänst. http://basun.sunet.se/html_docs/info_sunet/fax_gate.html
stoffe-2k skrev:
nej, efter som du på något sätt måste ut på det "analoga"/PSTN nätet.
om du pluggar på universitetet kan du utan dåligt samvete använda sunets tjänst. http://basun.sunet.se/html_docs/info_sunet/fax_gate.html
Men man måste väll komma ut på det nätet, det går ju att ringa till en telefon (eller fax) på det "analoga" nätet så då borde det ju gå att skicka ett fax dit också.
Känner till sunets tjänst men studerar tyvärr inte.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg altså vad är de du ska göra?
tänkte du koppla ditt analoga modem till din iptelefoni? eller vad är du ute efter
Poffe skrev:
Nu menade jag alltså faxa genom datorn, inte att koppla in en fax till en SIP-dosa.
oki!
Kanske: http://home.efax.com/s/r/uk_home?CMP=OTC-uk
Kollade bara lite snabbt. Kanske inte alls är vad du söker. Men men.. :)
mayday skrev:
altså vad är de du ska göra?
tänkte du koppla ditt analoga modem till din iptelefoni? eller vad är du ute efter
Jag vill skicka fax via datorn genom mitt SIP-konto som jag har via min IP-telefonileverantör så att faxet kommer från mitt telefonnummer.
Det där med modemet vara bara nått jag kom på just då eftersom det går att skicka fax genom det om det är kopplat till telenätet. Så jag tänkte att det kanske fanns nått program som agerade modem som kunde användas utav fax-funktionen i Windows men egentligen sände det över SIP-kontot.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg windows har inbygd faxtjäns
har du ett faxmodem så är det ju inga problem
mayday skrev:
windows har inbygd faxtjäns
har du ett faxmodem så är det ju inga problem
Men jag vill ju inte använda det "vanliga" telenätet.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg altså har du nån form av telefoni med vanlig telefon
eller syftar du på att ditt Voip är typ skype?
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Nej jag har ingen vanlig telefoni från typ Telia eller liknande utan endast IP-telefoni med SIP-konto hos Woize, inget Skype, MSN Messenger eller nått sånt som bara kör efter sitt eget protokoll.
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Har forskat lite mer i ämnet och det är en Windows SIP-klient med fax jag söker helt enkelt.
Har hittat ett par men tyvärr kostar alla multum och det har jag inte ;)
Om ni hittar eller vet nån som är gratis eller iallafall billig så vore jag övertaksam om ni delade med er!
ZpookeyMedlem sedan okt. 2005145 inlägg
Poffe skrev:
Har forskat lite mer i ämnet och det är en Windows SIP-klient med fax jag söker helt enkelt.
Har hittat ett par men tyvärr kostar alla multum och det har jag inte ;)
Om ni hittar eller vet nån som är gratis eller iallafall billig så vore jag övertaksam om ni delade med er!
Vad menas med multum?
Annars kan du skaffa ett "vanligt" telefon-abbonemang för det ändamålet så slipper du en massa klabb....du behöver ju inte nödvändigtvis välja telia om du tycker att de är för dyra.
Nu vet jag ju inte om du dricker öl eller om du röker...men ett telia-abbonemang kostar mindre än 3 öl på krogen eller 3 paket cigg...i månaden..det beror ju på hur man prioriterar saker i livet...
Zpookey skrev:
Vad menas med multum?
Annars kan du skaffa ett "vanligt" telefon-abbonemang för det ändamålet så slipper du en massa klabb....du behöver ju inte nödvändigtvis välja telia om du tycker att de är för dyra.
Nu vet jag ju inte om du dricker öl eller om du röker...men ett telia-abbonemang kostar mindre än 3 öl på krogen eller 3 paket cigg...i månaden..det beror ju på hur man prioriterar saker i livet...
Multum i detta fall är över $100 eftersom det är en funktion jag inte kommer anävnda mer än ett per ggr i månaden. Därför prioriterar jag också ölen framför ett fast abbonemang i detta fall.
Men jag får leta vidare efter nått billigare program eller så får jag fortsätta skicka från mammas jobb, eller helt enkelt köpa en SIP-box och en vanlig fax, fast då är man iofs uppe runt en tusing i alla fall.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Det går att faxa med Asterisk (en open-source PBX som du kör i en Linuxmiljö) men det fungerar halvbra. Kanske inte ett alternativ eftersom det kräver en server och en hel del meckande med konfigurationsfiler.
Gein skrev:
Det går att faxa med Asterisk (en open-source PBX som du kör i en Linuxmiljö) men det fungerar halvbra. Kanske inte ett alternativ eftersom det kräver en server och en hel del meckande med konfigurationsfiler.
Känner till det men är som sagt inget alternativ eftersom jag inte kan ett skvatt om linux. Server, eller snarare en extra dator, har jag en som bara står och sammlar damm men kan som sagt inget om linux så det spelar inte så stor roll.
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg om du tycker asterisk@home är jobbigt har du inte kollat in http://members.optusnet.com.au/~bsharif/asterisk/AsteriskForDumbMe.htm men det kanske fortfarande inte hjälper dig så bra.... bytte precis ut alla våra analoga telefoner mot voip telefoner och det fungerar KANON med vår asterisk server....