webForumDet fria alternativet

Egen knapp i outlook

Kontorsprogramur Kontorsprogram

6 svar · 652 visningar · startad av coolish

coolishMedlem sedan sep. 200297 inlägg

Hej.
Jag har gjort en bra funktion med hjälp av en .bat-fil som jag skulle vilja köra från outlook. Vet någon hur man skapar en knapp (verktygsfält) för att köra igång en fil?

/Kalle

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Är det inte bara att ta och högerklicka på verktygsfältet, ta anpassa, göra en ny knapp och tilldela den en hyperlänk som går till din bat-fil?

Det fungerar, men jag skulle behöva ha den som funktion för att köra på företagets samtliga datorer, inte bara på min egen.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

det är lite utöver min kunskapsnivå :) men det borde gå att synka verktygsfält med andra installationer...

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Vild gissning. Outlook har ju ingen riktig motsvarighet till t.ex "normal.dot" i Word. Men jag TROR att anpassningar i verktygsraderna sparas i en fil som heter outcmd.dat (någonstans i din "din" mapp). Du kan ju testa att flytta över en ändrad fil till en annan dator/användare. Om det går så kanske du har en ingång för at kunna sprida det hela i alla fall.

Annars borde det gå med VBA. Men med tanke på virusvågen för några år sen så tvivlar jag på att det finns någon smidig distributionsmetod kvar i outlook.

(outcmd.dat ändras så fort du fixar med verktygsfälten, när den blir korrupt kan man få värdens konstigaste fel. Felsökning brukar bestå av radering, då återställs filen till "fabriksinställningar" och menyer/verktygsfällt återgår till det normala. Det tyder ju på att det är en inställningsfil av något slag)

precis vad jag är inne på, har sökt på registernivå men inte hittat någonting där så det borde ligga i någon fil. Är dessvärre inte så insatt i VBA så det känns i nuläget inte som rätt lösning för mig.

martinpartinMedlem sedan jan. 2001373 inlägg

Du kan gör en anpassad installation och generera en MST fil.
Dvs. En transform av det urpungliga installations paketet (MSI)
När du/ni installerar outlook så pekar ni på MST filen där din anppasning ligger.

sök på "creating mst for outlook" eller nått i den stilen.

Det är så man "ska" gå tillväga anser jag iaf.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)