Jag har fått problem med en Excel-fil, som ska uppdatera vissa värden från en annan Excel-fil. Allt funkar, om källfilen inte har något password, men om källfilen är sparad med password (som sedan anges vid uppdateringen), så missas några positioner (rutor) och #Saknas anges i stället. Jag kan inte finna att dessa rutor skiljer sig från de övriga, som funkar. Någon som känner igen problemet?
Uppdateringsproblem i Excel
5 svar · 689 visningar · startad av LasseLampa
Wow, Ok, det där är officiellt skumt. Vilken Excelversion använder du? Kan du ge ett ungefärligt exempel på hur en "felaktig" formel ser ut? JAg lyckas inte återskapa problemet trots ivriga försök.
Om XP eller nyare. Vad säger Redigera->länka?
Om XP eller nyare. Högerklick och "lägg till bevakning" eller kolla "utvärdera"
Kommer inte ensengång på ett vettigt Google-uttryck
Hittar en enda sak som överhuvudtaget påminner om ditt problem (men du har väl skyddat boken när du sparade, inte via verktyg skydd?).
En tämligen rörig post, men om jag fattar det rätt så är det när den "skyddade" cellen har textdata som det strular, eller?
http://www.mrexcel.com/archive/Links/9691.html
Jag lyckas INTE replikera det, men du kan ju testa lösningen med att skapa länkar innom det skyddade dokumentet och sedan länka till de cellerna istället.
Fullträff. Efter några ögonblick fattade jag och nu är saken löst. Jag har infogat ett extra kalkylblad, som "hämtar" data från originalbladet och varifrån jag sedan uppdaterar det andra dokumentet. På så sätt får jag bara formler och inga textrutor. Sedan är det bara att dölja det bladet.
Tack för hjälpen! Suveränt. Nu blir det här klart tills spårvagnarna ska ut på Djurgården (Stockholm) på lördag.
Bra att det löste sig: För framtida bruk. Var det bara textfält som strulade?
Vilket skumt problem. Jag menar, du borde ju få precis samma problem när du inte har lösenord, länkarna är ju identiska!!!! Eller, det är dom ju uppenbarligen inte. I något annat liv skall jag försöka lära mig hur länkar i excel "egentligen" är uppbyggda.
LasseLampa skrev:
Djurgården (Stockholm) på lördag.
He, he. Härligt med en 08 som förstår att det finns en värld utanför tullarna också (det har funnits områden med olika varianter av namet "Djurgård" i de flesta städer jag varit i någon längre tid). Nåja, hoppas det finns några snöplogar till spårvagnarna bara :-)
Ja, det var bara textfält. I dokumentet finns både tid- datum- och talformat, och det är inga problem med dom. Och bara 5 - 10 % av textfälten strular och bara då dokumentet är skyddat med password. Egendomligt.
I morgon kör jag spårvagn ffg i år. Kul att uppfylla gamla pojkdrömmar. Plogvagnen är en bastant sak i järn och trä från början på förra seklet och den har redan fått göra rätt för sig.