webForumDet fria alternativet

Firefox tappar kakorna

3 svar · 475 visningar · startad av Sharkie

SharkieMedlem sedan okt. 2003865 inlägg

Dom senaste dagarna har jag irriterat mig över en "stor" sak - när jag surfar runt på sidor (wF då förstås ;)) så upptäcker jag att automatiska inloggningen inte finns och därmed inte heller kakan.

Första gången hade jag överseende med det för då var det jättelänge sen problemet uppstog, dock försvann alla kakor och inte bara några stycken. Men nu, ett par dagar senare så är alla kakor borta igen och det är bara fram med lösenordslapparna för att logga in sig igen.

Nån som kan ha en aning om vart jag ska börja rota för att få bukt med detta?
Jag kan inte erinra mig att jag gjort nåt dumt i Firefox den senaste tiden (ganska säker dessutom).

... idag igen... :(

Verkligen ingen som har någon idé?

MozfanMedlem sedan okt. 2005630 inlägg

Varför är du beroende av kakor? De är inte så tillförlitliga när det gäller att spara uppgifter, eftersom såväl brandväggar och antispyware program också rensar bland kakorna samtidigt som man behöver dom för att slippa värre saker. :)

Har inte Firefox en "Password Manager" likaväl som Mozilla och (numera) SeaMonkey? Med den behöver jag inte spara några kakor alls. Har ställt in SeaMonkey så att den bara tillåter sessions kakor (som alltså raderas när webbläsaren stängs ner) och inget annat. Jag låter Pw Managern sköta ID och Pw åt mig när det gäller "mindre känsliga" inloggningar typ Forums.

En del webbsidor/forums använder sig av inloggning där "autocomplete" inte fungerar på normalt sätt. Men i dessa fall går det att "komma runt" med ett script som läggs som ett "bokmärke" ("Favoriter" i IE) i webbläsaren. När man skrivit in Pw och ID klickar man på bokmärket innan man loggar in. Då ser scriptet till att uppgifterna ändå sparas i Password Managern. Scriptet kan du få från http://www.squarefree.com/bookmarklets/forms.html#remember_password

Felet verkar ha försvunnit nu när jag skapat en ny profil (frågade även på mozillas forum).

Vi får se nästa gång jag startar upp datorn om felet är borta.

Ska kolla upp det där med "Password manager" eller liknande, kan vara en riktigt skön idé att använda, finns säkert annars som tillägg!

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb