??? förstår inte problemet.
Om du har ett datum och lägger till x dagar så sköter excel resten.
Ett datum är egentligen en siffra som anger hur många dagar det gått sedan den 1/1 1900 sedan översätter excel det till ett datum, helt automagiskt. Idag är det t.ex 38796 dagar sedan sekelskiftet (testa genom att skriva in ett datum och ändra visningssättet för cellen till tal). Om du lägger till x-dagar så blir det rätt direkt.
Eller sitter du med det klassiska problemet och skall lägga till 1 månad? Då är det knepigare, använd Dennis formel och flytta in X:et i formeln
DATUM(ÅR(A1);MÅNAD(A1+X);DAG(A1))
Men tar din formel hänsyn till hur många dagar en månad innehåller?
En fråga till:
om dag 1 = Måndag
och jag vill lista datumen för alla måndag + onsdag + fredag under 12 veckor
hur gör jag då?
Mina funderignar gick i följane banor.
Om jag skall lägga till 5 dagar tll 27/2, förstår då excel att vi hamnar på den 4:e mars?
Jajjamensan. Så länge datumet är inmatat som datum (dvs egentlgen ett tal där excel översätter det till datum) så sköter excel resten.
I princip fungerar det så här:
2006-02-27 = 38775
38775 + 5 =38780=2006-03-04
Testa att ändra visningsformatet så förstår du snart hur det fungerar.
Onödigt bonusvetande:
Tidsformatet utgår från delar av dygn. Så 1 timme är egentligen 1/24=0,42 i minut = (1/24)/60=0,0006944 osv.
dvs 2006-04-24 11:37:15 kan lika gärna skrivas 38831,4842013889
Rätt onödig kunskap, men det kan komma till nytta om du försöker räkna tid någon gång.
hur skulle det se ut ifall jag vill lista varje onsdag?
//ptr
Vad menar du? Vill du rabbla upp alla onsdagar efter ett visst datum?
Om du börjar med en onsdag i t.ex cell A1 så kan du skriva formeln
=A1+7
i cell A2 och kopiera ner den så lång du behöver.
Vill du hitta alla onsdagar i en lista så kan du t.ex använda vilkordssyrd formatering. om listan finns i kolumn A så markerar du kolumnen och går till menyn Format, vilkorsstyrd formatering, välj "formeln är" och skriv in något i stil med
=(VECKODAG(A1;2)=3)
och välj ett format som avviker från det normala.
Eller lägg in fomeln i en tom kolumn bredvid och sortera eller nåt.
Om du vill hämta ut alla datum i en lista som är Onsdagar så får du göra något liknande, skaffa en ny "onsdagsvariabel" och hämta med hjälp av pivotabell eller så.
Om du känner dig väldigt stöddig så kan du testa matrisformler, men det brukar inte vara speciellt lätt att begripa:
{=MINSTA(OM((VECKODAG($A$1:$A$100;2)=3);$A$1:$A$100);RAD())}
Ovanstående funkar kanon. Tack MindreVetande :bire
Men om jag vill kunna skriva ytterligare info i en cell, tex v3 måndag vill jag att det även skall stå:
10/4 kl
dag 15
hur kan jag formatera detta då?
tack för ordet
//ptr
Det lättaste är väl bara att lämna en tomrad emellan varje datum och skriva där (och fixa kantstrecken så att de ser ut att hänga ihop)?
Annars kan du testa någonting i stil med:
=TEXT(C$9+(RAD()-9)*7;"D/M")&TECKENKOD(10)&"dag "&((C$9+(RAD()-9)*7)-$C$9)
OBS! för att radbrytningen skall fungera så måste du kryssa i cellformat, justering, radbyte
Det där med "KL" vet jag inte om det var meningen. Annars är det bara att peta in det (&" KL"&) före TECKENKOD(10) (radbrytningen)
Hmmm, det där fungerar ju bara på 2:a raden osv Du kanske får skapa en dold ran med startdatum
138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5