webForumDet fria alternativet

Hälp mig med att relatera tabeller i access

Kontorsprogram

5 svar · 485 visningar · startad av Mikelin

Medlem sedan mars 20064 inlägg
Frågan#1

Hej
jag har kört fast med att relatera tabeller i i en databas
jag ska göra en kompetensdatabas som innehåll medlemmar och deras kompetens inom olika områden. Jag har tabellen medlemmar och
tabellen kompetensområde och en tabell med delkompetens och nivå på kompetensen. Tabellerna kompetensområde och delkompetens är relaterade med varandra så att ett område kan ha flera delkompetenser. hur ska jag nu relatera detta så att när jag lägger in en medlem så får han automatiskt poster i en tabell med både område och delkompetenser så att jag kan i ett formulär registrera nivån på delkompetensen

Kan någon hälpa mig att komma igång igen
Micke

Medlem sedan sep. 2003110 inlägg

Menar du att "kompetensområde" är tex. IT och "delkompetens" där kan tex. vara HTML-programering?

Jajjamensan

Min lösning:

1. Skapat ett förhållande mellan medlems-tabellen och delkompetens-tabellen genom att skapa ytterligare en tabell (eftersom detta är ett så kallat många-till-många förhållande).

2. Denna tabell hade fyllt med rader som endast håller reda på medlemens unika idnr och delkompetensens unika idnr. Vilket gör det möjligt att senare göra korrekta sökningar på detta.

3. Skapat ett förhållande mellan delkompetens-tabellen och kompetenstabellen. Där varje delkompetens-rad innehåller en referens (återigen ett unikt idnr) till kompetenstabellen... så att man kan få fram vilken huvudkategori denna delkompetens tillhör.

Hoppas att detta kan hjälpa dig i rätt riktning.

Går åt pipan
Har skapat tabellerna Kompetensområde och delkompetens
och gjort en relateration 1:N relation
formuläret för detta blir kompetensområde med ett underformulär med delkompetenserna
detta ser jätte bra ut men jag kan inte få till det så att
det kopplas med medlemmar som huvudformulär
och kompetensområde och delkompetens som två st underformulär

vart tänker jag fel?

Svårt att säga... men att ha medlemmar som huvudformulär låter rätt! Och när man väljer en viss medlem så dyker dens delkompetens (samt vilket kompetensområde dom olika delkompetenserna tillhör) upp i ett underformulär eller listruta. Och ha möjligheten att kunna lägga till och ta bort delkompetenser för medlemen.

Att registrera nya delkompetenser och med rätt kompetensområde hade jag haft i ett separat formulär.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)