webForumDet fria alternativet

Hjälp med att konstruera formel i excel.

Kontorsprogramur Kontorsprogram

16 svar · 5 057 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Håller på att bygga upp ett kalkylblad för min lön så den räknas ut i realtid, då den är provisionsbaserad. Men jag har problem med att hitta en lösning för hur jag ska räkna ut en viss aspekt av den.

Jag har ett kalkylblad där jag skriver in allt jag sålt med försäljningspris i en kolumn och min bruttoprovision i en till höger om den förra liggandes kolumn. Då är saken den att för att få min nettolön så behöver jag bara addera all bruttoprovision och multiplicera summan med 0,68, så lång är allt klart.

Men nu till problemet, det finns en bank i vårat lönesystem där 10% av det vi får ut i netto ligger inne så företaget jag arbetar på kan ta av det ifall någon kund skulle ringa in och ångra sitt köp. Då har jag ju redan fått pengarna för det säljet utbetalda så då tas de från de innestående procenten istället som kompensation att vi får våran lön utbetalad i förskott. Jag vill hela tiden kunna se hur mycket det finns i denna bank, pengarna där står alltid i netto.

När jag får en backorder så ska jag kunna gå in och ta bort den ordern från min kalkyl och då ska bankvärdet räknas om. Men jag vet inte hur jag ska konstruera en formel för det.

Det är bruttoprovisionen som ska dras bort från bankvärdet när en order tas bort och det är det som ställer till det. Jag kan alltså inte göra följande:

Addera alla bruttoprovisioner och först multiplicera summan med 0,68 och sedan multiplecera den produkten jag får fram med 0,1. Jag kan iofs då få fram nettovärdet i banken men problemet blir då istället att när jag tar bort en order så är det ju inte bruttoprovisionen som räknas bort utan bara en del av den eftersom jag räknat med skatt och att 10 % ska räknas bort.

Någon som fattar vad jag menar. Om någon vill hjälpa mig med detta så kan jag skicka över ett snabbt ihopsatt kalkylblad så ni kan se hur det ser ut i praktiken och om ni hittar en lösning så kanske ni kan göra de ändringar som behövs för att uträkningen ska bli rätt.

Hoppas kunna lösa detta, naturligtvis kan jag ge lite pengar för jobbet om ni vill.

Jag har kommit fram till att jag konstruerat hela alltet fel eftersom jag räknat fel med skatt osv, alltså jag hade räknat i fel ordning så att säga. Har nu fått besked hur det ska vara för att det ska visa rätt så jag håller nu på att ändra uträkningsordning etc. Så vad jag skrev i början här stämmer inte helt och hållet längre.

Jag har nu istället ett annat problem, hur kan jag subtrahera en produkt från en summa i excel? Det tal som jag ska dra av ifrån räknas ut genom addering och står i en cell ( =summa(nån;nåt) ) och det tal som ska dras av är uträknat genom multiplikation ( =produkt(nåt;nåt) ), i en tredje cell vill jag ha en REST, men det står bara noll där när jag skriver =REST(nåt;nåt), vad beror det på?

RED: Jag räknade ut det på ett annat sätt. Glöm allt jag skrivit sålänge, det gäller inte längre. Vet fortfarande inte hur jag ska göra med det jag pratade om i början men jag återkommer när jag behöver hjälp med det.

Medlem sedan aug. 2004126 inlägg

Skriv bara "=cell1-cell2", t.ex. "=A1-B1"

Formeln REST räknar ut resten efter en division, alltså samma som MOD som formeln heter i den amerikanska versionen och i många programspråk.

Du behöver inte använda formlerna summa och produkt när du bara har två termer eller faktorer - du tjänar så att säga så mycket på det!

Medlem sedan okt. 2005371 inlägg

??? tror jag missförstår dig men
=summa(nån;nåt)-produkt(nåt;nåt)
eller helt enkelt
=(nåt1+nåt2)-(nåt3*nåt4)
Eller ännu enklare
=cell1-cell2 t.ex =A1-B1

Rest/Mod används när du villveta resten av en division (modulär xxxx någonting).
Om du t.ex har 80 timmar och vill veta hur många dygn det är så kan du skriva
=HELTAL(80/24)=3
För att sedan få reda på hur många timmar det "blir över" använder du REST:
=REST(80;24)=8
Dvs 3 dygn och 8 timmar

Det är ju XXX vad långsam jag är. Andra gången på ett dygn jag skickar ett svar som redan finns.
Mummel gruff grrr

Ok där lärde jag mig massor. Man kan alltså skriva vanliga mattematiska formler tex =(nåt1+nåt2)-(nåt3*nåt4) där det i parantes ska räknas ut separat och sedan ska det ena subtraheras med det andra. Det var ju hur enkelt som helst. Jag trodde inte att det handlade om nåt så enkelt som helt vanliga matematiska formler. Det förenklar ju det hela nåt enormt. Tack för hjälpen :)

Ok, nu är det bara en sak kvar så är det löst. Det är själva problemet som jag hade från början. Jag har nu skrivit =SUMMA(G9:G2003)*K4

K4 representerar den procent av bruttolönen som ska vara innestående, alltså 0,1 eller då 10%

Jag får med fomeln reda på vad jag har innestående men så fort jag tar bort nåt i någon av cellerna G9 tom G2003 så tas inte det bort från det belopp som räknas ut av formeln utan det räknas ju bara om med 10% av den totala summan. Hur ska jag skriva formeln istället för att det inneliggande beloppet ska räknas ut som det gör nu samtidigt som om jag tar bort en order som är värd säg 70 kr, så ska 70 kr dras av det inneliggande beloppet. Mina matematiska kunskaper slutar här så jag behöver lite hjälp.

AndreasC skrev:

Ok, nu är det bara en sak kvar så är det löst. Det är själva problemet som jag hade från början. Jag har nu skrivit =SUMMA(G9:G2003)*K4

K4 representerar den procent av bruttolönen som ska vara innestående, alltså 0,1 eller då 10%

Jag får med fomeln reda på vad jag har innestående men så fort jag tar bort nåt i någon av cellerna G9 tom G2003 så tas inte det bort från det belopp som räknas ut av formeln utan det räknas ju bara om med 10% av den totala summan. Hur ska jag skriva formeln istället för att det inneliggande beloppet ska räknas ut som det gör nu samtidigt som om jag tar bort en order som är värd säg 70 kr, så ska 70 kr dras av det inneliggande beloppet. Mina matematiska kunskaper slutar här så jag behöver lite hjälp.

Jag tror att du behöver göra det på ett annat sätt.
Kan du lägga till en kolumn H t.ex. där du markerar varje rad som ska tas bort med ett "x" istället för att ta bort värdet?

I så fall ska du (om jag förstår dig rätt, orkade inte läsa allt om brutto och netto... :p) byta ut formeln för bankens saldo mot:

=SUMMA.OM(H9:H2003;"<>x";G9:G2003)*K4

Jaha, nu är jag 2:a igen. Kom i alla fall ihåg att uppdatera innan postning den här gången... Nåja det är inte exakt samma sak.

Hej. Det går inte, i alla fall inte direkt med former när du tar bort en order (det bli ju assymetriskt, när du tar bort är det mer pengar som dras än när du lägger till, typ).

Tosses metod har ett litet problem som du bör vara medveten om. Om du sätter kryss så kommer din "banksumma" att bli rätt, men inte övriga beräkningar. Då blir du tvungen att göra om beräkningarna till "=summa.om" formler.

Det absolut bästa är nog att skriva upp/flytta back-ordnana till ett eget blad/kolumn och räkna ut det extra avdraget den vägen :-(.

Fördelen med den här metoden är att du får en förteckning över backordrar också. Kan säkert vara användbart på något sätt.

Dvs din "banksumma" är =
din gamla beräkning (inkl minskningen på grund av att orden försvan)
-
(värdet av backorden)
+det som redan dragits pga orderminskningen (för att undvika dubbelräkning)

Borde bli något i stil med
=SUMMA(G9:G2003)*K4-summa(backorderlistan)+summa(backorderlistan)*K4
Eller enklare
=SUMMA(G9:G2003)*K4-summa(backorderlistan)*(1-K4)
Ähhh, det är nog bäst att du kollar att tecknen blev rätt där...

Det funkade inte men jag antar att sätte du skrev det på kräver att jag har en kolumn som heter backorderlistan eller? Om jag har ett separat blad, hur funkar det då?

Har för övrigt testat =SUMMA.OM(H9:H2003;"<>x";G9:G2003)*L4 men banksumman blir inte rätt som du säger att den ska bli MindreVetande. Det blir samma uträkning som den formel jag skrev från början.

Om du undrar varför det står L4 så har jag föskjutit den infon en kolumn till höger.

Ok, så skrev jag som du sa =SUMMA(G9:G2003)*L4-SUMMA(H9:H2003)+SUMMA(H9:H2003)*L4 och det funkade bra genom att bara flytta över provisionsvärdet från G till H, fattade inte vad du menade med backorderlistan först men nu funkar det jättebra. Jag ändrade från backorderlista till H istället. S Tosses svar bidrog lite till att det funkade till slut också. Tack :)

Ja, backorderlistan var en tänkt kolumn. Om du lägger den likadant som orginalet fast i i blad 2 så borde det bli:
=SUMMA(G9:G2003)*K4-SUMMA(Blad2!G9:G2003)*(1-K4)

Kollade inte riktigt hur Toses formel såg ut. Om alla dina procent hit och dit skall bli rätt så bli det nog:
=SUMMA(G9:G2003)*L4-SUMMA.OM(H9:H2003;"x";G9:G2003)
Däremot kan du nog ta tosses formel nästan rakt av om du vill räkna ut din provision (sätt in rätt procent bara). Hans "summa.om" returnerar alla som INTE har kryss i G. Det är väl det du är ute efter?

Krysset är ju egentligen mycket smidigare än att flytta data hit och dit.

Ja det sistnämnda funkade utmärkt också, nästan bättre för då kunde jag använda en extra kolumn och bara sätta ett x enligt Tosses modell. Fast om jag ångrar mig så vet jag ju hur jag kan göra för att ha backordrarna i separat blad också :)

Blev precis som jag hade tänkt mig. Skitbra.

Jo, jag har en fråga angående en annan sak. Om jag har denna formeln =D88*L2, hur kan jag göra för att dra den nedåt för att kopiera formeln neråt i kolumnen då jag vill att D i formeln ska öka med en siffra upåt för varje cell men L ska stanna kvar som L2 och inte stiga med L3, L4 osv som det gör om jag drar i handtaget i cellmarkeringen? Alltså endast D ska stiga men L ska vara L2 hela vägen.

AndreasC skrev:

Jo, jag har en fråga angående en annan sak. Om jag har denna formeln =D88*L2, hur kan jag göra för att dra den nedåt för att kopiera formeln neråt i kolumnen då jag vill att D i formeln ska öka med en siffra upåt för varje cell men L ska stanna kvar som L2 och inte stiga med L3, L4 osv som det gör om jag drar i handtaget i cellmarkeringen? Alltså endast D ska stiga men L ska vara L2 hela vägen.

Att kopiera ned heter i Excel "fylla". Alla pekare uppdateras när dy fyller, om du inte vill att de ska uppdateras sätter du $-tecken endera framför kolumnbeteckningen eller radbeteckningen - eller båda. T.ex. =A2*$L$2 då blir L2 konstant.

Du kan slippa skriva $-tecknena genom att klicka på F4 en eller flera gånger när du väljer cellen.

Tack :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)