webForumDet fria alternativet

Word - Jag vill skapa en knapp som uppdaterar alla värden

Kontorsprogram

6 svar · 548 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Hej!

Hur gör jag en knapp (eh, just knappen vet jag i o för sig), som kör en kod där alla automatiska värden (summeringar, kalkyleringar etc) uppdateras automatiskt?

Försökte leta efter rätt kod i hjälpen men lyckades inte lösa.
Jag gjorde så: Markera allt (koden för motsvarigheten till CTRL-A), Uppdatera - sen hittade jag inte kod för avmarkera.

Det kanske finns ett smartare sätt?

Medlem sedan okt. 2005371 inlägg

Vad meanr du?
Om jag fattar dig rätt borde det räcka med att spara ställe du står på och gå tillbaks, typ:

Sub UppdateraAllt()
Dim startpunkt As Range
    Set startpunkt = Selection.Range ' sparar aktuell position
    Selection.WholeStory ' välj allt
    Selection.Fields.Update  ' uppdatera fält (om det räcker)
    startpunkt.Select ' gå tillbaks till stället du sparat
End Sub

Hörru, alltså du har definitivt inget mindre vetande :) Höll på att ge upp om att få svar här, men icke

Tack för tipset! Din lösning med startpunkt gjorde susen, nämligen att den gick tillbaks till att markera startpunkt (som alltså var inget).

Finns det nåt sätt att inte få med knappen när man skriver ut?
En sak till; När jag provade din kod i ett tomt dokument, så funkade det utmärkt. När jag provade koden i mitt ordinarie dokument, så hände inget. Till o med min gamla kod, där jag testade med Selection.WholeStory funkar inte. Kan jag ha råkat stänga av nåt?

Pinsamt, jag är 99% säker att jag gjort det här någon gång. Men jag kommer inte ihåg...
Kanske blandar ihop det med excel. Om du använt "formulärknappen" så högerklickar du, formatera kontroll, fliken "egenskaper" och ta bort krysset i "skriv ut kontroll".

Men det verkar inte finnas i word (har inte ensengång en knapp i "formulär", bara i kontroller).

Nej du. Erkänner mig besegrad :-(

haider skrev:

När jag provade koden i mitt ordinarie dokument, så hände inget. Till o med min gamla kod, där jag testade med Selection.WholeStory funkar inte. Kan jag ha råkat stänga av nåt?

Ähhh, kan det vara så att du inte står i dokumentet alls?

Eller, en VBA-körning som fastnat? Tryck på "återställningsknappen" i VBA-editorn (ALT+F11 + den fyrkantiga "cd-spelarknappen").

Eller. Du startar med knappen, eller? Det vanligaste felet är att man fortfarande är i "designläge". "tryck ut" knappen med vinkelhakar och linjaler i verktygsfältet kontroller (visa->verktygsfält->kontroller om den inte syns)

Ähhh, naturligtvis är det knappen som är "aktuell" när du trycker. Glöm bort punkt 1 ovan...

Knapp o utskrift: Nå, jag får leta vidare.
I värsta fall försöker jag göra om dokumentet i excel - jag borde i själva verket tänka på excell i första taget, eftersom ju word bara är ett ordbehandlingsprogram. Nåväl, vi får se.

Det andra problemet: Nej, det är inte nåt med designläga. Som sagt, jag testade först i ett tomt dokument.

När jag i VBA editorn testade att stega (F8), så säger den:
"Makron i det här projektet har inaktiverats. Information om hur du aktiverar makron finns i onlinehjälpen eller programdokumentationen"

Nå, hjälpen hjälpte inte ett smack. Det närmaste jag hittade gällde säkerheten, men samma säkerhet gällde för testdokumentet där allting funkade.
Alltså kom igen - jag håller med om att html, javascript eller whatever buggar. Men Word?? Nå, det var verkligen onödigt *suck*
:)

?????? WTF
Verktyg, makro, säkerhet, normal.
Nej, skumt. Starta om programet och hoppas på tur? ctrl+alt del och kolla att det inte ligger någon halvdöd winword i listan?
Nej, skumt.

*****add*******
http://word.mvps.org/FAQs/TblsFldsFms/HidePrintButton.htm
Verkar som om det enda sättet är att plocka upp händelsen "print" och gömma knappen manellt. Kul? nej.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)