Kan man lägga in en ifsats i en pivottabell?
Exempelvis om försäljningen är större än 2000 så ska det stå "Godkänd" i samma cell i en pivottabell osv.
Mvh
3 svar · 362 visningar · startad av Kalle M
Kan man lägga in en ifsats i en pivottabell?
Exempelvis om försäljningen är större än 2000 så ska det stå "Godkänd" i samma cell i en pivottabell osv.
Mvh
Näpp (det där var så kaxigt att jag säkert får äta upp det...)
Däremot kan du använda villkorsstyrd formatering för att ändra färg/stil osv (format->villkordsstyrd formatering, cellvärde >2000).
Du kan även lägga till en cell "bredvid" som kollar värdet med en formel i stil med:
=OM(A1>2000;"Godkänt";"")
Men det blir ju inte i samma cell som du ville.
FulAlternativ:Eller gör pivon på ett ställe, göm den och skapa ett annat "visningsställe" genom att länka till den. Typ:
=OM(A1>2000;"Godkänt";A1)
dvs den visar bara värdena om de är mindre än 2000, annars står det "godkänt".
Tja! Tack för infon.
Tänkte nästan det :-)
Man kan ju ange via Pivottabell/Tabellalternativ att tomma celler exempelvis ska definieras. Den skulle jag vilja utöka faktiskt. Om exempelvis Kalle ej sålt nån vara i hemköp ska det stå "Ingen försäljning" och om Lisa ej gjort nån försäljning i Hemköp så ska det stå "Förhinder".
Misstänker att det ej går heller!?
Fundering 2:
När man vrider om tabellen så hänger inte villkorsstyrda formateringen riktigt med. Finns det nåt kommando i pivottabellen så att villkorsstyrda formateringen hänger med om jag vrider om tabellen?
Har försökt via pivottabell/Tabellalternativ och välja bevara formatering mm men inte fått till det.
Trevlig fortsättning på dagen!
Hupe dumpe, Nja. Vill du ha lite mer komplexa vilkor måste du nog använda ful-alternativet (länka till pivon med om-satser). Borde inte vara så himla svårt. Dölj pivon i ett annat blad eller nåt.
o-värden/tomma
Du kan kompletera "tomma celler" med en annan hantering av 0-värden. Du skulle ju kunna skapa ett eget format, där kan du ange en textsträng istället för 0-värden. Exempel: _-* # ##0 kr_-;-* # ##0 kr_-;"ej försäljning"
(sök i hjälpen efter "Skapa anpassade talformat")
Anges via (Format, celler, eget) ELLER pivotabellens format (högerklick, fältinställningar, tal).
Om du hanterar 0:an på det sättet så kan du ange "förhinder" via tomma celler. Men det kräver ju att data matas in konsekvent (ett misslyckat försök anges med 0:a, dvs någon har försökt men inte sålt och tomt betyder att ingen varit där. Borde ha ett egenvärde i ditt grundsystem också ).
Fundering 2. Hmmmm, vet inte, men det borde inte fungera. Eller, hur roterar du, dra och släpp? Har svårt att se hur det skulle funka, men jag vet ärligt talat inte.
Om du kopierar och klistrar in special/transponera så följer nog fomatet med, men då "dör" pivotabellen och det är väl inte meningen?