webForumDet fria alternativet

Titel i sidhuvud i word

4 svar · 793 visningar · startad av msossna

msossnaMedlem sedan feb. 2002476 inlägg

Hur gör jag för att få titeln på det kapitel som jag skriver på (dvs Rubrik1) att hamna i sidhuvudet? Blir jobbigt att skriva det amnuellt på varje sida, speciellt om något uppdateras...

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Hmmm, Borde gå med Fält.
Infoga->fält->länkar referenser->styleref
klicka på alternativ och välj rubriknivå, fältet bör bli något i stil med:
STYLEREF "Rubrik 1"
(när du infogat ett fält kan du se vad som står genom att byta visningsläge med ALT+F9)
Borde gå, men jag är lite osäker på hur bra den hanterar övergångar mellan kapitel. Dessutom måste du vara helt konsekvent med rubrikerna. Ähh, testa.

En annan variant är att använda korsreferens. Det är det förslag som Words hjälp ger (sök i hjälpen, "kapitelrubrik på varje sida").

Tror inte att det går med vanliga kapitel :-(
Det du kan göra är
infoga->korsreferens->rubrik.
Men då måste du dela upp dokumentet i avsnitt och infoga för varje kapitel, den enda fördelen är att du får automatisk uppdatering om du ändrar rubrikerna

FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Titel i sidhuvud låter krångligt. Då är det bättre att ange i formatmallen att Rubrik1 alltid hamnar överst på en ny sida: Format -> Formatmall -> Ändra -> Format -> Stycke -> Textflöde och klicka i "Sidbrytning före".

Fast jag kanske har missuppfattat det du frågade efter... förstod inte riktigt. :OO

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

MindreVetande skrev:

Hmmm, Borde gå med Fält.
Infoga->fält->länkar referenser->styleref
klicka på alternativ och välj rubriknivå, fältet bör bli något i stil med:
STYLEREF "Rubrik 1"
(när du infogat ett fält kan du se vad som står genom att byta visningsläge med ALT+F9)
Borde gå, men jag är lite osäker på hur bra den hanterar övergångar mellan kapitel. Dessutom måste du vara helt konsekvent med rubrikerna. Ähh, testa.

Det är helt klart den metod jag skulle rekommendera.

msossnaMedlem sedan feb. 2002476 inlägg

Tack, fungerade... :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
128 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)