Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Har import av data ifrån ett annat system i ett excelark.
Värdena i Excel kan exempelvis se ut följande(Fast betydligt fler):
'00455
'05555
'00899
Jag vill att värdena ska uppfattas som tal och vill ha bort ' tecknet och behålla nollorna osv. Det ska se ut samma förutom att tecknet ska bort och det ska fungera beräkna. Har försökt med sök och ersätt men inte fått bort tecknet. Den säger att den inte kan ersätta osv. Nån som vet hur jag ska gå till väga?
Tack för hjälpen!
Mvh
RifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg Titta i hjälpen efter ERSÄTT.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Kopiera ut alla värden till till exempel notepad. Sök och ersätt där, om nödvändigt, kopiera tillbaks.
Om det verkligen är en ' så skall fungera om du inte har råkat kryssa i "sök enbart hela celler" eller liknande.
Kolla vad ' har för ascii-kod. Skriv in en fomel, typ
=KOD(A1) (där A1 är en cell med "ditt" tecken först i strängen)
Bör returnera 39. Om det är något annat tecken så kan du testa att skriva in rätt tecken med hjälp [ALT]+0039 (eller vad det är för tecken) i "sök efter"
Om cellerna är i textformat utan att det finns något ' så kör du bara "Data-text till kolumn" och struntar i att fylla i något skiljetecken.
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg Jag tror inte att det går att köra en ersätt på det tecknet när det står först i värdet.
Om det vill ha kvar nollorna i början av värdena måste du köra formatet Text.
Nedanstående makro gör det du vill tror jag, markera cellerna innan du kör det.
Sub taBort()
Dim oCell As Range
For Each oCell In Selection.Cells
oCell.NumberFormat = "@"
oCell.Value = Replace(oCell.Value, "'", "")
Next oCell
End Sub
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Jag tror du har fått sifforna importerade som text istället. Prova att få Excel att förstå att det du importerar är siffror.
Hade problem med detta själv, exporterade data från Access till Excel, ett Tal-fält blev Text i Excel. Importerade då Excelbladet igen till Access, ändrade fälttyp till Tal, och exporterade det igen, vilket blev rätt.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Hej!
Det fungerar ej som jag vill.
Jag vill ha kvar värdena och nollorna och endast ha bort tecknet '.
Värdena ska fungera att beräkna med.
Mvh
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg
Kalle M skrev:
Hej!
Det fungerar ej som jag vill.
Jag vill ha kvar värdena och nollorna och endast ha bort tecknet '.
Värdena ska fungera att beräkna med.
Mvh
Har du prövat att använda makrot ovan? Det gör det du vill göra.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Excel hänger upp sig hela tiden när jag kör makrot.
Skumt!
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg Det var konstigt, fungerar fint här.
Det tar förstås längre tid ju fler celler det handlar om, men jag provade med hela A-kolumnen fylld och det tog inte mer än max 30 sek på min ganska långsamma dator.
Det är inte så att du har markerat väldigt många celler? Markerar du alla celler kommer det ta väldigt lång tid att köra igenom. Ca 30 sek per kolumn.
Prova att trycka Esc när Excel har hängt sig, om det är makrot som fortfarande körs kommer det då att avbrytas.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Jag skrev in följande för att prova:
'00998
'00933
'009
Skapade en ny modul och klistra in koden.
Markerade cellerna och körde men inget hände denna gång!?
Ska jag göra något när makrot körts?