webForumDet fria alternativet

Ta emot fax

20 svar · 794 visningar · startad av Poffe

PoffeMedlem sedan apr. 20022 935 inlägg

Hej

Har lite frågor ang. att faxa med datorn.

Jag vet hur man faxar iväg ett fax med windows inbyggda program men går det även att ta emot fax i datorn?

Måste man ha nått extra program för detta eller har windows något inbyggt för detta med?

Jag kommer varken få eller skicka mycket fax men ibland behövs det iallafall. Är det kanske mer prisvärt att köpa en stationär fax eller att signa upp på en FaxToMail tjänst?

DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg

jag vet inget om inbyggda eftersom jag brukar använda Office-grejjen... men om det går att skicka så går det väl att ta emot?! :) ...funkar skitbra det iaf, bilderna blir i tif-format och man tittar på dom med den vanliga bildvisaren, den heter väl dessutom nånting med "bild och fax-visaren"...

Office-grejen?

Räcker det med att ha sladden i datorn och så kommer faxen automatiskt? Var hamnar det isåfall? Hur vet den om det rä ett fax eller ett samtal som kommer?

UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg

Jag har någon gång tagit emot fax med modemet till datorn. Det var när jag ville ha ett registerutdrag ur bilregistret. Jag har för mig att programmet ingick i windows. Jag fick faxet som en tiff-bild. Tyvärr var det länge sedan (vem använder fax idag?), så jag kommer inte ihåg särskilt många detaljer. Men det bör ju ha varit med windows egna program. Pröva att låta någon faxa till dig när du har det programmet igång.

Poffe skrev:

Men hur tas de emot? Hur vet datorn att det är ett fax som kommer?

Modemet kommer tolka det som ett fax. Du ska givetvis inte svara när faxaren ringer upp dig. Faxen i andra änden, kommer kommunicera med ditt modem, och därmed kommer modemet och faxmaskinen överens om att det är ett fax. Fast om någon just då har ringt för att tala med dig, kommer denne mötas av konstiga signaler i luren. Pröva att ringa ett faxnummer, så får du höra hur det kan låta.

OkkidoMedlem sedan maj 20004 460 inlägg

Om man har kabel-modem?

Nu har man väll oftast inte fax och telefon på samma linje men har man det och svarar innan modemet och avsändarfaxen kommit överens så möts man alltså av det där tjutet och faxet levereras inte, inte ens när man lagt på?

Har man tänkt sig att använda fax regelbundet, har man självklart en separat linje för faxen. Vad som händer med faxet om man svarar innan handskakningen är klar, vet jag inte. Jag har bara använt modemet tillfälligt för detta, och då visste jag att det var en fax som ringde mig.

Tack för alla svar! Nu är det klarare!

Som sagt har man ju olika linjer om man använder fax regelbundet men det kommer jag inte att göra så det löser sig!

Ska testa lite i morgon och får jag det inet att funka så återkommer jag :)

Borde inte nagon komma pa nagon underbarlosning ala. Skype.

Okkido skrev:

Borde inte nagon komma pa nagon underbarlosning ala. Skype.

Typ email, eller?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

eller så....
http://www.blocket.se/li?q=fax&ca=14_s&sp=1&c=11&w=3

billigaste för 200:-

UlfT skrev:

Typ email, eller?

Det jag tankte alltsa. Var att du skaffar ett SkypeIn nummer, pa det kan du ta emot fax. Och sen har du ditt vanliga SkypeIn nummer som du kan ta emot samtal pa, under tiden.

JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg

Det finns sådana tjänster, Tellustalk t.ex.

Fast da ar det ju billigare att kopa en fax.

Cellip har också det. Fördelen är ju att man helt slipper ha ett telefonabonnemag.

Poffe skrev:

Office-grejen?

Faxguiden i Office, den tycker jag är riktigt bra den

Danny skrev:

Faxguiden i Office, den tycker jag är riktigt bra den

Var hittar jag den? Har Office 2003.

Har för mig man fick installera den separat om man inte tog fullständig installation dårå. Jag har den inte installerad nu eftersom jag inte kan faxa med min dator (inga comportar till modemet), men jag tror det fanns nånstans i menyn, t ex om man i Word tog "skriv ut" och sedan valde fax

Jaha, men det är ju samma som det inbyggda programmet så att säga, bara att det öppnas från word istället för att man öppnar det själv direkt.

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb