webForumDet fria alternativet

Backup på mail i Outlook Express?

6 svar · 679 visningar · startad av aasah

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Jag har en längre tid velat spara ner alla mail i Outlook Express i ett sådant format att jag kan lagra dem på en (eller flera) diskett(er) för att ha en backup om något händer med min dator som är gammal och ibland hänger sig i tid och otid.

Finns det något smart sätt att ta backup på allt på en gång? Där ligger säkert långt över 1000 mail så att gå in och spara på fil, ett och ett, känns rätt ogörligt...

Jag har version 5.50.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Upgradera till version 6 till att börja med
den är gratis

Gå in under Akriv/exportera/medelanden

mayday skrev:

Upgradera till version 6 till att börja med
den är gratis

Gå in under Akriv/exportera/medelanden

Vågar man göra det utan att ha backup på breven? :q

Vilken fil finns breven lagrade i? Man kanske kunde spara den?

hawkmanMedlem sedan juni 2000125 inlägg

Hej,

Det finns program som backar upp allting... Tex OEBackup http://www.oehelp.com/oebackup/default.aspx

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Outlook express filer heter någonting i stil med xxxx.dbx. Varje mapp har en egen fil (inkorgen.dbx osv). Innehåller även bilagor, så filerna kan bli väldigt stora. Tvivlar på att du får in dom på diskett.
En variant är att byta till något gratis epostprogram som använder ett "riktigt" epostformat (i princip vad som helst som inte kommer från microsoft). Om du importerar eposten från outlook express så kommer de (förhoppningsvis...) att konverteras. Då hamnar själva breven i en textfil (för varje mapp) och bilagorna hamnar i en "attachement mapp". Förhoppningsvis får "brev filerna" plats på disketter.

Eller också använder du windows backupprogram och kopierar oulook-expressmappen till disketter. Har för mig att backupprogrammet klarar av att dela upp filer på flera disketter. Men tänk på att windows backupprogram byter format mellan i stort sett varje windowsversion, så du kan få problem att läsa in det på en ny dator.

MindreVetande skrev:

Outlook express filer heter någonting i stil med xxxx.dbx. Varje mapp har en egen fil (inkorgen.dbx osv). Innehåller även bilagor, så filerna kan bli väldigt stora. Tvivlar på att du får in dom på diskett.

Hmm... Kan man inte zip-a dem och spara zip-filen?

MindreVetande skrev:

En variant är att byta till något gratis epostprogram som använder ett "riktigt" epostformat (i princip vad som helst som inte kommer från microsoft). ...

Ska fundera på saken...

MindreVetande skrev:

...Men tänk på att windows backupprogram byter format mellan i stort sett varje windowsversion, så du kan få problem att läsa in det på en ny dator.

SUCK! Användarvänligt så det förslår... :OO

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

aasah skrev:

Vågar man göra det utan att ha backup på breven? :q

Vilken fil finns breven lagrade i? Man kanske kunde spara den?

du kan göra det utan oro . den rör inte mailen utan programmet
mailen ligger ju sparade separat

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)