webForumDet fria alternativet

Stapeldiagram i Excel

4 svar · 1 249 visningar · startad av Calevan

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

Hej!

Har ett stapeldiagram i Excel med 10 staplar. En av dem är väldigt mycket högre än de andra, så det är svårt att se skillnaden mellan de andra. Jag skulle vilja bryta den högsta, så att den blir lägre, fast då med sådana där sicksacklinjer som indikerar att det är ett hopp i skalan.

Någon som förstår och vet hur man kan göra det?

tack!

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag förstår precis hur du menar, men jag har inte lösningen just nu.
Det är alltså oproportionerligt avstånd till den tionde stapeln.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Du kan högerklicka på axeln och välja formatera axel, och ändra max-värdet. Detta ger inte den brytning du efterfrågar, men det gör iaf att de andra värdena syns bättre.

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

nitro2k01 skrev:

Du kan högerklicka på axeln och välja formatera axel, och ändra max-värdet. Detta ger inte den brytning du efterfrågar, men det gör iaf att de andra värdena syns bättre.

jo, det kan man göra, men jag vill visa slutet på den höga stapeln, då även den är viktig.

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Går inte i Excel (så vitt jag vet). Det du kan göra är att ändra till logarimisk skala (samma ställe som nitro nämde). Men det ger ett pedagogiskt problem eftersom "svenne" knappast vet vad en logaritmisk skala är. Kanske inte så lättläst. Du kan ju dubbelklicka på själva stapeln och aktivera dataetiketter->visa värde för att det skall vara tydligare.

Ett annat alternativ är att använda någon 2-axlars figur. Men det blir ju inte heller speciellt snyggt, eller pedagogiskt.

3:e alternativet är att göra hela figuren manuellt i något ritprogram. Gör ett "malldiagram" i excel. Sen fixar du axelbrottet i ritprogramet.

259 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
125 ms — hämta forumlista (db)
119 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)