webForumDet fria alternativet

Ändra kortkommandon i Office 2002

10 svar · 610 visningar · startad av nitro2k01

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Hur gör jag för att ändra kortkommandon i Office 2002? Det jag stör mig speciellt på är Ctrl+B och Ctrl+F som i mening bör bytas med varandra. Jag hittar val för att lägga till och ta bort menyval, men inte för att ändra kortkommandon.

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Eller när man har skrivit nåt skitlångt mail i Outlook och ska spara, trycker Ctrl+S, men råkar komma åt D'et istället och allt är bara spårlöst borta... underbart... jag vill också ha tips!! :) ...ska kolla lite själv sedan bara för det...

MindreVetandeMedlem sedan okt. 2005371 inlägg

Sitter visserligen med office 2000 (tål inte formatmallshanteringen i wordXP). Men jag har för mig att kortkommandon hanteras på samma sätt. Dvs, de ändras lätt i word (verktyg, anpassa, tangentbord. Eventuellt får du "mellanlanda" något av kommandona när du switchar). Det lkan finnas en liknande funktion i Powerpoint, men det hittar jag inte i 2000 i alla fall. I resten av office är det däremot svårt, eller omöjligt. Går möjligtvis att ändra via VBAskript. Men det känns som att be om problem. Byt till engelsk office eller lär dig leva med det :-(

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Av någon anledning går detta att göra i Word men inte i Excel!

...nä, och inte i Outlook. Men jag läste på nätet hur man kan göra. Hittade dock ingen enhetlig information. Men ett trick var att mecka med normal-mallen och sätta så den byter ut det där. Eller så kunde man göra ett litet VBA-trick tror jag. Tycker själv att Ctrl+F och Ctrl+B borde byta, det brukar ju alltid vara B för Bold och F för find. Skaffa engelsk office :)

Jo, det där är verkligen korkat. Om CTRL+F var standard för fetstil i svensk windows skulle det kanske gå an, men att det bara är bytt i office är direkt irriterande.

Excel etc tillåter ju att man kopplar kortkomandon till VBA-makron (ALT+F8, alternativ). Så det går t.ex att göra ett makro som fetar (typ Selection.Font.Bold = True) och sedan koppla CTRL+B.
eller om man vill ha på/av

Sub Fet()
If Selection.Font.Bold = False Then
    Selection.Font.Bold = True
Else: Selection.Font.Bold = False
End If
End Sub

Sen skulle du kunna göra samma sak med sök och koppla det till CTRL+F, fast hur då? Ähhh, hur tusan ropar man på sökdialogen...

Application.Dialogs(xlDialogFormulaFind).show
' eller
Application.CommandBars.FindControl(ID:=1849).Execute
' eller
Application.CommandBars("Edit").Controls("Sök...").Execute

(Om någon förstår varför den första inte heter xlDialogFind eller språklogiken i den sista så blir jag imponerad...)

Hmmm, blir inget bra. Söker bara det man markerat, Grrr... Orkar inte leka mer, borde gå att fixa med hjälp av inställningarna i .Find.

Nåja, om man får det att fungera och ser till att makrona hamnar i "egna.xls" så blir det alltid tillgängligt. Men jag tror att det är lättare att vänja sig helt enkelt...

Man kanske kunde använda denna finess på något sätt?!
Application.OnKey "^f", ""

Ja/nej, Ummmm, Vet inte om det löser någonting egentligen. Antag att man gör någonting i stil med:

Sub test()
Application.OnKey "^b", "Fet"
Application.OnKey "^f", "Sok"
End Sub

Sub Fet()
If Selection.Font.Bold = False Then
    Selection.Font.Bold = True
Else: Selection.Font.Bold = False
End If
End Sub

Sub Sok()
Application.CommandBars("Edit").Controls("Sök...").Execute
End Sub

Om vi tvingar "test" att köras vid start av programmet så fungerar det ju (t.ex genom händelsen WorkbookOpen, eller excels autostartmakro, som jag glömt vad det heter...). Men då har man egentligen bara gjort samma sak som "ALT+F8, alternativ".

Då har vi kvar problemet med att anropa sök på ett vettigt sätt...

Fasen, hur svårt kan det vara....

Ha, ha, ha. Underskatta aldrig de enklaste lösningarna, ja jävlar :moose ...

Sub Sok()
Application.SendKeys "%rs"
End Sub

Woops, vissa har tydligen väldigt svårt att posta rätt i alla fall x(

Men det borde gå att mappa om knapparna på nåt vis utan VBA. Läste om det har jag för mig, men då det oftast verkade kräva tredjepartsprogram hade jag ingen lust att prova (vill helst göra själv).

Det skall tydligen gå att stänga av office "shortcut keys" med "System Policy Editor" .
http://office.microsoft.com/en-ca/assistance/HA011380621033.aspx
Om någon har Policy Editor så kan ni väl testa (Det är väl gpedit.msc dom menar?)

Eller kanske inte. Det verkar finnas en egen office???? det som ingår i "Office Resource Kit Tools". Näääh, 11 meg, orkar inte. Dessutom skulle vi ju klara det utan verktyg :-)
http://www.microsoft.com/office/orkarchive/XPddl.htm

Nåja, Borde ju betyda att det faktiskt finns någonting att editera, troligtvis i registret. Men å andra sidan verkar dom ha flyttat alla offices policyinställningar till en egen "mapp" i registret.

Det här verkade ju vara en instruktion, men nej, det handlar om fel snabbkommando. Det är "ALT+meny+rad" varianten :-( Antar att det var det som nitro nämnde i sin första post.
http://office.microsoft.com/en-gb/assistance/HP030893721033.aspx
I och för sig rätt fräckt. Tänk om man skulle ändra namnet på alla kommandon och menyer i office. Bara för att det går, typ....

Nej, lägger ner det här nu.

Precis... det måste gå att ändra nånstans, frågan är bara var... ska djupdyka i det där sedan nångång... tack för infon iaf! :bire

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)