webForumDet fria alternativet

Centrering i Word

10 svar · 556 visningar · startad av Type

TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg

Hejsan!
Jag ska centrera en dikt i mitt dokument men vill ha en rak kant på texten... Hur gör jag för att få till det?

Väljer jag centrerat hamnar ju varje rad centrerad för sig...
Jag vill använda en stilmall för det men jag lyckas inte få till det... någon som vet?

/red. Självklart menar jag vänstermarginal och inte högermarginal på bilden... svårt det där med höger o vänster ;)

wf_marginal.gif
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Gör en centrerad textruta och stoppa in texten där med vänsterjusterat kanske?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

"Indrag" är funktionen du letar efter. Sök efter det i hjälpen så kommer du till rätta med ditt önskemål. Återkom om så inte är fallet.

Rikard skrev:

"Indrag" är funktionen du letar efter. Sök efter det i hjälpen så kommer du till rätta med ditt önskemål. Återkom om så inte är fallet.

Om du ska ha samma marginaler och så i hela dokumentet är det klart bästa sättet ja. Dra i kanterna på linjalen så du minskar det på linjalen vitmarkerade "arbetsområdet"

Danny skrev:

Om du ska ha samma marginaler och så i hela dokumentet är det klart bästa sättet ja. Dra i kanterna på linjalen så du minskar det på linjalen vitmarkerade "arbetsområdet"

Men då hamnar den väl inte i mitten? Jag vill att den ska vara centrerad oavsett hur långa raderna är...

Fast det kanske blir bäst ändå.. Jag ska testa så får vi se.

Tack så mycket. Det funkar helt ok!

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Danny skrev:

Nej, det gäller bara för det område du vill att det ska gälla för - den text du har markerat eller satt ett särskilt format på m.h.a. formatmallar.

...ja just det, om man drar i de små fyrkanterna bara... hmm... ja det finns så mycket att dra i där... men det var ju klart finfint det

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Håll nu isär det där med indrag och marginaler. Det är stor skillnad på vad man använder de olika varianterna till. Marginaler använder du till hela dokument medan indrag använder du på enstaka stycken. När det gäller indrag så behöver du heller inte markera något om du har gjort rätt från början.

SirPeter skrev:

Håll nu isär det där med indrag och marginaler. Det är stor skillnad på vad man använder de olika varianterna till. Marginaler använder du till hela dokument medan indrag använder du på enstaka stycken. När det gäller indrag så behöver du heller inte markera något om du har gjort rätt från början.

Aha... jag måste erkänna att det där är inte mitt starka område. Menar du att det var fel i min exempelfil?
Själv hade jag nog gjort en textruta ändå (och tagit bort kanten då givetvis) för att separera dikten från resten. Sedan om det inte finns nåt "resten" blir det ju en annan femma...

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Danny skrev:

Menar du att det var fel i min exempelfil?

Nej, du hade ju använt indrag i den.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)