* Hej alla datorkunniga.... Hjälp mej att ändra text i ett Adobe Reader.7 dokument. (pdf-format) skulle vilja ändra en otal summor och flytta allt till Excel för att där sedan få summorna uträknade m.m
Vet att det finns konverteringsprogram, men var hitta. gärna gratis sådant
tack på förhand
Har just laddat ner Adobe Acrobat 7 Pro. en 30 dgrs trialversion, men får inte grepp om det hela. Hur markera, klippa/klistra t.ex
PDF-filer till Excel
5 svar · 631 visningar · startad av alandia
hmmm... jag skulle ta och markera texten, klistra in i UltraEdit, göra om texten där lite granna så jag får det i kolumner med t ex semikolon emellan (ja bara man är smart så kan med makro få till det skitenkelt) och sedan klistra in i Excel och ta "text till kolumn". Kanske lite omständigt, men det funkar :)
okej tack men jag tror det är olösligt, eftersom jag finner att hela filen är en bild, inte textdokument. Det går inte att markera någonting inne i bilden. kopierar jag hela bilden till word, blir det "Hebreiska" texter !"½¤#%&)Å*^Ä`?= typ
Aha... om texten är bild så går det ju bara om det är bra kvalitet och du har ett OCR program, som t ex OmniPage som funnits bra länge:
http://www.nuance.com/omnipage/
/red: Ja jag glömde tillägga att Acrobat har ju OCR-funktion nuförtiden, men jag tycker inte den fungerar så bra ibland.
Tack Danny Jag har nog ett OCR program som följde med scannern. men det är lite krångligt vill jag minnas. Det blir nog så, att jag får be upphovsmannen till dokumentet ifråga sänder det på nytt i textformat
Tack, och god jul på er alla här på VF
God Jul!!