silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Hm. När jag tittar på bilder från min dator i en webbläsare så är färgerna inte likadana som i Windows visningsprogram. De blir liksom mer mättade på något sätt.
Någon som vet varför?
Det är likadant i alla webläsare.
Jag spar bilderna i Adobe Photoshop CS2. Och när jag kollar på detaljerna på en bildfil så står det så här:
Färgrepresentation: Okalibrerad
Varför?
Inställningen i kameran är sRGB.
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg
silfver skrev:
Inställningen i kameran är sRGB.
Säker? Det låter väldigt mycket som adobeRGB faktiskt, då brukar man få just de effekterna. Prova att konvertera bilden till sRGB i PS och spara den sen för webben. Hur blir färgerna då?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Jag tog mig friheten att göra det med den här bilden. Det blev rätt tydlig skillnad får jag påstå!
original | sRGB
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Peeer skrev:
Säker? Det låter väldigt mycket som adobeRGB faktiskt, då brukar man få just de effekterna. Prova att konvertera bilden till sRGB i PS och spara den sen för webben. Hur blir färgerna då?
Kollade innan jag skrev. ;) Hur konverterar jag till sRGB i Photoshop då? Har försökt. Har även pröva att spara "För Webben" - men då blir den sådär gråtonad redan i förhandsgranskningen. Jag har en bild i Photoshop, men i förhandsgranskningen för "Spara för webben" en annan. Konstigt?
Peeer skrev:
Jag tog mig friheten att göra det med den här bilden. Det blev rätt tydlig skillnad får jag påstå!
original | sRGB
Ja, det är så den ska se ut. :l
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Bah! Såg precis att i raw-konverteringen i Photoshop så står det Adobe RGB. Alla mina bilder de senaste två veckorna har alltså blivit helt fel på webben utan att jag märkt det!
Kan man göra om bilden till sRGB efter att man konverterat raw-filen i Pshp?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg bild->läge->konvertera till profil
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Peeer skrev:
bild->läge->konvertera till profil
Har engelsk version, men hittar inget om profile ändå. :o
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Jag har iof inte CS2, men det borde väl vara något liknande!? Ögna igenom hjälpen.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg det ligger i:
edit\convert to profile
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Tack, Danny och Peeer för hjälpen. :bire