webForumDet fria alternativet

Vilket databassystem kör företagets SPCS?

14 svar · 898 visningar · startad av sabbacus

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

Tjena. Ett företag som jag frilansar lite hos som it-ansvarig ska just byta bort sitt SPCS mot Hogia. Hogia frågade vilken fildatabas som används och företaget bollade frågan vidare till mig. Alternativen på databas är Access eller SQR

Frågan är:
Hur tar jag lättast reda på vilken databas som används av de två? Till saken bör nämnas att jag inte har varit på deras kontor än så jag vet inte riktigt vad filerna heter och vilken SPCS-programvara som de avser :l

Lite tips vore välkomna.
Gissningsvis går jag dit imorgon eftermiddag och kollar upp exakt vad som gäller.

Tack på förhand
/M

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Har för mig att dom använder dbf databaser, fast dom senare versionerna Avendo ska visst använda MSDE.
Observera att jag inte är hundra på att detta stämmer.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Om du är i Växjö, så är det väl fortfarande rätt plats för info om SPCS!

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

Nu ska inte företaget byta för att det ogillar SPCS utan för att SPCS system inte klarar av allt som Hogias system gör (fråga mig inte vad det är, jag är ingen ekonom) så att SPCS ligger i Växjö spelar ganska liten roll i sammanhanget :bire

Jag menade att det borde vara enklare att få fatt på någon med kunskap i Växjö, än någon annan stad. Om sedan inte Hogia inte vet vad SPCS har för db borde man kanske fundera om man skall gå över till ett annat system?

SPCS har väl många system med olika db?

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Hogia borde väl veta vilket databassystem SPCS kör? Eftersom SPCS är så stort menar jag.

red/ Jaha, SPCS kunde köra flera olika databassystem?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Varför ringer du inte bara SPCS och frågar? Deras support är jättetrevlig. :) Har ringt dit ett par gånger själv.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

SPCS 2000 (och tidigare versioner enligt vad jag vet) har mycket riktigt DBF-filer som databas, vilket jag har for mig ar nagan typ av dBase (mindre saker pa just namnet)? Det ar iallafall en (eller tva) filer per tabell. :)

Att kommunicera med dessa gar, om man vill, med drivrutiner i Windows, men jag kan lova att det innebar bade ett och annat problem om du ska lasa direkt fran datafilerna, varav ett av dem ar svenska tecken, vilka jag personligen aldrig lyckats lasa ut korrekt. Men det ar val Hogias problem dock, som jag forstatt det.

Annars har ju SPCS ett fulstandigt API (som for ovrigt ar riktigt skumt att jobba med).

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

dBase eller Foxpro ODBC drivrutiner får man använda för att ställa frågor mot SPCS. Dock så stödjer inte Visma ODBC frågor, utan vill man ska använda APIet.

För att använda API måste varje kund årsprenumera på APIét. 995:- /år
Har en kund med 50 anläggningar som vi vill föra över data till.
Det blir nästan billigare att skaffa annat program än SPCS.

Som jag har förstått det behöver du köpa en licens av APIet då, och det tycker du är dyrt?

Jag själv måste köpa ett utvecklarkit på ett femsiffrigt belopp och mina kunder måste betala 995:-/år! (50 x 995:- /år) Ja det tycker jag inte är skäligt.
Om jag gör en utveckling skall inte varje kund få betala för detta till SPCS tycker jag!

Som jag förstod var det en koncern med 50 st anläggningar. Är det 50 olika kunder tycker jag ändå priset per kund inte är mycket.
Dock kan jag i princip hålla med om att det är ruttet att ta betalt för externa kopplingar, men det kan också tänka sig att dom får mycket support på det och då är det inte speciellt sjysst mot dom som inte köra externa kopplingar att vara med att betala för dessa.

Nä, därför får ju jag frågorna direkt. Inte ringer kunderna till SPCS när inte mina grejor kommer över! Att då dessa skall betala 995:-*50st/år tycker jag är fel.

Jag tror nog kunden kan ringa till SPCS om dom hittar nåt skumt i SPCS. Alla kopplingar utvecklar man ju inte helt perfekt.
Vill du slippa 995 kr / år kan du ju utveckla enbart via ODBC, då ger SPCS inte någon support.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)