webForumDet fria alternativet

SPCS Integration (API)

4 svar · 1 155 visningar · startad av devotion

devotionMedlem sedan jan. 20012 711 inlägg

:e Hej!
Vi har använder oss av SPCS Administration med Integration för att kommunicera mellan ett uppdragsprogram och SPCS Administration. Det vi gör är att importera fakturaunderlag.

Nu till problemet!

Det går hemskt långsamt! Kör man lokalt på en maskin är det ok, men när uppdragsdatabasen och spcs ligger på en server blir det segt... Det kan ta upp till 2 minuter att exportera ett uppdrag..

Någon som har erfarenhet av SPCS Integration (API) som har lite bra tips får gärna höra av sig!

Mvh
henrik

feddeMedlem sedan dec. 1999142 inlägg

Du har alltså SPCS installerat på servern och ditt eget program på en klient?
Då är det väl transporten av data i nätverket som tar tid. Är det stora databaser kan det lätt bli segt.
Det enda altenativet som jag ser det med sådana här lösningar är att ha både SPCS och din programvara på servern.

Hej!

Följande text har jag skickat till supportavdelningarna som beskriver problemet lite mer ingående. connectNu är en plugin som kommunicerar melllan uppdragsprogrammet och SPCS

Vi använder oss av SPCS Administration 2000 med integration, UppdragNu och connectNU. Vår konfiguration ser ut så här:

1 st server operativsystem: Small business Server 2003 servicepack 1
4 st Klienter opertaivsystem: Windows XP servicepack 2
1 router/brandvägg
1 100 Mbit switch
skrivare

Spcs Administration ligger intstallerat på servern och 2 av klienterna har klientinstallation av Administration 2000. Företaget ligger på servern och ligger på en uppmappad enhet (Z:) på klienterna

UppdragNu är installerat på klienterna. Databasen ligger dock på servern. Sökvägen till databasen är \\Datornamn\resursnamn\uppdragNu.mdb

ConnectNu ligger på en klient (som används för administration) sökvägarna till företaget är den uppmappade enheten (Z:)

Vi har ett centralicerat viruskydd (F-secure klient security på klienterna och serverversionen på servern tillsammans med policy manager) På klienterna som kör Administration och UppdragNu är dessa mappar undantagna virus skydd. Dvs C:\Program\SPCS och D:\Program\UppdragNu samt de uppmappade enheterna (Z:) där Serverdelen av SPCS Administration ligger. Även på server är mappen där uppdragNU databas ligger samt programmappen för SPCS Administartion undantagen.

Vi har inga problem med nätverket i övrigt. Att öppna SPCS Administration går på sekunden. Och att arbeta med stora filer är inga problem.

Problemet är att Exportera uppdrag från UppdragNu via API till SPCS Adminstration 2000. Det tar mellan 1 till 3 minuter för att exportera ett(1) uppdrag. Detta är alldeles för lång tid! Jag har gjort allt jag kan komma på för att förbättra situationen, men inget hjälper!

Mvh
henrik

feddeMedlem sedan dec. 1999142 inlägg

Går det inte att installera UppdragNu på servern? Nu känner jag inte til det programmet men jag gissar att programmet som ligger på klienten hämtar data från SPCS databas till klienten, behandlar datan och sparar det i sin databas på servern. Då har ju datan skickats fram och tillbaka mellan servern och klienten två gånger.
Snabbast går det ju om all data behandlas på servern - då skickas ju inget via nätverket. Tiden det tar beror då på serverns prestanda, databasens storlek och hur mycket datan ska bearbetas i programmet.

Visa gärna här vad SPCS svarar.

Hej!
Jag ska i denna tråd redovisa vad som händer med detta intressanta fall. Har i alla fall fått svar från VismaSPCS och det verkar ju lovande... Har faktiskt bara goda erfarneheter (än så länge.... ) från VismaSPCS! Hoppas de sköter detta bra också. Vet inte om man får publicera andras namn på nätet utan att fråga. Därför är namnen ersatta med "nnn"

Mvh
Henrik

Hej

mitt namn är nnnn och jag är Testansvarig för SPCS Integration(API).

Självklart ska vi inte "skylla" på varandra utan hjälpas åt.

Det jag skulle vilja göra är att sätta upp en testmiljö hos mig och testa nedanstående.
För att detta ska vara möjligt skulle jag gärna vilja erhålla respektive applikation från
Erisma(Uppdrag.NU) och från Datapartner(ConnectNU).
Dessa kan skickas till mig, Tack!

Då jag ännu inte vet vad dessa program gör och hur flödet är kommer jag självklart att höra
av mig till er med frågor och givetvis läsa om produkten på er hemsida.

Kontaktperson hos Datapartner är du nnnn, förmodar jag?
Vem kan jag/vi ha som kontaktperson i ärendet hos Erisma?

Med vänlig hälsning
nnnnnn
Test&Kvalité

Genererad på 508 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb