Hejsan.
Kan man i Word välja ett exportera ett dokument som en PDF-fil eller kanske genom 'Spara som...' spara ett dokument som en PDF?
word-dokument till pdf
20 svar · 7 115 visningar · startad av supinum
Det går i word 2003. Då finns det t.o.m. en liten knapp för det! :)
Det går också bra i OpenOffice som är gratis:
http://www.openoffice.org/
oskob skrev:
hur kollar jag vilken version av word jag har? (usräkta frågans dumhet men jag sitter själv inte vid någon win-maskin)
oskob skrev:
Vart då om man får fråga? Jag har aldrig hört talas om att Word någonsin har haft stöd för PDF? Däremot OpenOffice.org brukar nämnas synonymt med pdf-stöd...
Säker på att du inte har en tredjehandsprogramvara? Om inte, hur hittar man det stödet? :l
supinum skrev:
hur kollar jag vilken version av word jag har? (usräkta frågans dumhet men jag sitter själv inte vid någon win-maskin)
Ops, missade svara på denna me...
Du kollar vilken version du har under Hjälp -> Om Microsoft Word om du har ett word-dokument öppet :bire
ta en titt på följande: http://www.pdf995.com/ med denna så kan du skapa pdf-filer i word etc. Det gör du genom att välja "skriv ut" och så väljer du pdf995, då skapas en pdf av worddokumentet på vald plats.
I senaste nummret av Datormagazin rekomenderas PDF Creator.
r/ Verkar mer uppdaterad på sourceforge hemsida...
oskob skrev:
Säker? Beror inte det på att du installerat ex. adobe acrobat?
Hmm kanske är det så. Finns under Visa > Verktygsfält > PDF Maker här.
PDF Maker är ett tillägg som installeras av Adobe Acrobat.
Som sagt, det behövs tredjeparts programvara för att konvertera till PDF i Office-familjen. I OpenOffice finns stödet däremot inbyggt.
oskob skrev:
Hmm kanske är det så. Finns under Visa > Verktygsfält > PDF Maker här.
Fast det är inte standard, det rä för att du har någon kompnent installerad.
Som tydal rekomenderar jag också OpenOffice, riktigt smidigt och bra och stödjer även Word och andra "kända" format.
Jag har både MS Office 2003 och OpenOffice ocha nvänder nästan uteslutande de sist nämnda.
Poffe skrev:
Fast det är inte standard, det rä för att du har någon kompnent installerad.
Som tydal rekomenderar jag också OpenOffice, riktigt smidigt och bra och stödjer även Word och andra "kända" format.
Jag har både MS Office 2003 och OpenOffice ocha nvänder nästan uteslutande de sist nämnda.
Hanterar Openoffice ett dokument likadant som MicrosoftOffice/adobe när ett dokument exporteras till PDF? Dvs kommer ett dokument som skapas i MicrosoftOffice och exporteras till pdf se likadant ut som om dokumentet skulle sparats och sedan öppnats med OpenOffice och sedan exporterats till PDF?
supinum skrev:
Hanterar Openoffice ett dokument likadant som MicrosoftOffice/adobe när ett dokument exporteras till PDF? Dvs kommer ett dokument som skapas i MicrosoftOffice och exporteras till pdf se likadant ut som om dokumentet skulle sparats och sedan öppnats med OpenOffice och sedan exporterats till PDF?
Jag har inte testat men jag kan inte tänka mig att det skulle vara särskillt stora skillnader? Efterssom det är 2 olika lösningar så kanske det finns någon bugg någonstans. Men så är det i alla programvaror.
Ska nog ta och testa det nu. Skapa dokument i Word, öppna med OpenOffice och spara till PDF :)
Mc Fetto skrev:
ta en titt på följande: http://www.pdf995.com/ med denna så kan du skapa pdf-filer i word etc. Det gör du genom att välja "skriv ut" och så väljer du pdf995, då skapas en pdf av worddokumentet på vald plats.
Fungerar bra! (y)
K@llen skrev:
Apple OS X, wow I like it. Inte en massa tredjepartsprogram.
Skriv ut -> Spara som PDF. :)
Jag kan inte annat än hålla med men nu har dessvärre dom som ska leverara pdf'en inte sett ljuset än....
lilja skrev:
I senaste nummret av Datormagazin rekomenderas PDF Creator.
r/ Verkar mer uppdaterad på sourceforge hemsida...
Japp, PDFcreator är finemang. Som PDF995 fast fritt...
Jag tackar och bugar för hjälpen. ska testa med pdf-creator. ...återkommer när jag kört fast :)
Ett som jag använder som jag anser vara bättre än PDF995 är PDF reDirect från http://www.exp-systems.com/