webForumDet fria alternativet

Varför använda FireFox?

32 svar · 1 772 visningar · startad av yohpops

yohpopsMedlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Hej.

Kan ni övertyga mig?

Varför ska jag gå över till FF från IE?

Har provat FF 1.5 och upptäckt följande.

1. Proxy-inställningarna finns inte i registret eller i någon fil under FFs programfolder.
Detta behöver jag kunna ändra på eftersom jag använder datorn både hemma och på jobbet och har olika proxy-inställningar.

2. När en sida använder frames, kan man inte se källkoden för sidan jag högerklickar i utan frameset-sidan.

3. FF stödjer inte Integrated Authentication?

4. Om man klickar på en dropdown, väljer ett värde, så kan man inte användar scrollern på musen för att stega mellan valen.

5. Om man öppnar ett fönster med hjälp av window.open och inte tillåter scrollbars, kan man inte navigera i fönstret genom att markera texten.

Finns säker fler punkter.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Skall försöka. :)

1. Tools -> Options -> General -> "Connection settings"

2. Höger klicka på en frame -> This frame -> View frame source

3. Vet inte riktigt vad du menar men om du menar att du inte kan autentisera mot ett ex. ett AD så ja det klarar den inte.

4. Jag kan det på min.

5. Ett fönster utan scrollbars som har text utan för fönstret är feldesignat. :)

GunnarD skrev:

1. Tools -> Options -> General -> "Connection settings"

Jag hittar den inställningen, men jag vill köra ett script som ändrar proxyn beroende på var jag är.

GunnarD skrev:

1. Höger klicka på en frame -> This frame -> View frame source

Aha!..

GunnarD skrev:

1. Vet inte riktigt vad du menar men om du menar att du inte kan autentisera mot ett ex. ett AD så ja det klarar den inte.

Precis det jag menar..

GunnarD skrev:

1. Jag kan det på min.

Någon inställning?

GunnarD skrev:

1. Ett fönster utan scrollbars som har text utan för fönstret är feldesignat. :)

Feldesignat eller inte så borde det gå.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

yohpops skrev:

Någon inställning?

Inte vad jag har sett. Det bara fungerar, helt enkelt. Jag har aldrig haft några problem med detta.

Alla inställningar finns i prefs.js file, även ev. proxy inställningar.

När det gäller authentisering mot AD så är det ingen standard utan en MS specifik sak och där webläsaren måste nästan vara integrerad med OS'et på samma sätt som IE är, och eftersom dessa sidor oftast också använder andra MS specifika saker (ex. ActiveX komponenter) och FF inte har stöd för dessa så ser jag inte det som någon förlust.

Vill man så kan man i detta läget köra ex. "IE Tab" eller "IE View" extensions till FF, dessa använder IE för att rendera sidan i en FF tab.

Så allt går att lösa om man bara vill. :)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
  1. Skapa en user.js i %appdata%\Mozilla\Firefox\Profiles\nånting.default med följande:
user_pref("network.proxy.http", "nånting");
user_pref("network.proxy.http_port", 123);
...

Vad alla inställningar heter får du leta efter i about:config (skriv in "proxy").

1. Sätt dom.disable_window_open_feature.scrollbars till true i about:config.

:bire

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

yohpops skrev:

Kan ni övertyga mig?

Varför ska jag gå över till FF från IE?

Jag dumpar det tekniska djupdyket och konstaterar kort att flik/tabbsurfandet är en av de största anledningarna till varför jag fastnade för Firefox. Går säkert att få i IE men det känns som att det kvittar nu. ;)

GunnarD skrev:

Alla inställningar finns i prefs.js file, även ev. proxy inställningar.

Inte proxy..

GunnarD skrev:

När det gäller authentisering mot AD så är det ingen standard utan en MS specifik sak och där webläsaren måste nästan vara integrerad med OS'et på samma sätt som IE är, och eftersom dessa sidor oftast också använder andra MS specifika saker (ex. ActiveX komponenter) och FF inte har stöd för dessa så ser jag inte det som någon förlust.

Om vi glömmer AD-biten och koncentrerar oss på authentisering. Fungerar det?
Jag får inte ens upp någon ruta för att fylla i användarnamn och lösenord.

zcorpan skrev:

1. Skapa en user.js i %appdata%\Mozilla\Firefox\Profiles\nånting.default med följande:
user_pref("network.proxy.http", "nånting");
user_pref("network.proxy.http_port", 123);
...

Vad alla inställningar heter får du leta efter i about:config (skriv in "proxy").
:bire

Här \FireFox\defaults\profile?
Här \FireFox\defaults\profile\chrome?
Här \FireFox\defaults\autoconfig?
Eller här? \FireFox\defaults\pref

Foldern du skrev finns inte.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Skriv in exakt följande i adressfältet i utforskaren:

%appdata%\Mozilla\Firefox\Profiles

Där ska det finnas en mapp som heter nånting.default, min heter w56d34vd.default. Du får skapa en ny fil däri som du döper till user.js. :)

yohpops skrev:

Inte proxy..

Jo den finns där om du definierar upp det i FF, annars finns dom inte.

Definiera upp det i FF så ser du hur raderna skall se ut.

yohpops skrev:

Om vi glömmer AD-biten och koncentrerar oss på authentisering. Fungerar det?
Jag får inte ens upp någon ruta för att fylla i användarnamn och lösenord.

"Basic authentisering" fungerar utmärkt, annars kan man inte logga in här på wF som exempel. :)

zcorpan skrev:

Skriv in exakt följande i adressfältet i utforskaren:

%appdata%\Mozilla\Firefox\Profiles

Där ska det finnas en mapp som heter nånting.default, min heter w56d34vd.default. Du får skapa en ny fil däri som du döper till user.js. :)

GunnarD skrev:

Jo den finns där om du definierar upp det i FF, annars finns dom inte.
Definiera upp det i FF så ser du hur raderna skall se ut.

Aha.
letade ju på fel ställe.

GunnarD skrev:

"Basic authentisering" fungerar utmärkt, annars kan man inte logga in här på wF som exempel.

Japp det fungerar men inte om jag vill använda ett konto på servern.
Det är väl inte bara MS-servers som använder det?
Är ganska säker på att jag har fått upp inloggningsruta på en apache.

fridanMedlem sedan sep. 2005406 inlägg

Dryden skrev:

Jag dumpar det tekniska djupdyket och konstaterar kort att flik/tabbsurfandet är en av de största anledningarna till varför jag fastnade för Firefox. Går säkert att få i IE men det känns som att det kvittar nu. ;)

Flikarna finns även i Safari (Tiger). :) Underbart att slippa ha flera fönster öppna.

Har dock Panther så jag surfar med FF 1.5.

Har inte XP flikhantering av alla fönster?

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

yohpops skrev:

Flikar är väl inte standard i IE. Det är väl snarare "gruppera liknande" på aktivitetsfältet som är närmast, och den funktionen är komplett värdelös i mina ögon. Bland det första jag stänger av vid en nyinstallation.

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

yohpops skrev:

?

Själv så tycker jag frågan är: Varför använda Firefox, när det finns Opera? Ändå använder jag Firefox... Förmodligen för att ingen kommit med en ad-blocker till Opera än. Opera är ju trotts allt bättre än FF på alla punkter. :)

fridanMedlem sedan sep. 2005406 inlägg

Jag hör också, av mina "datorkunniga vänner", att Opera är bättre än Firefox. Jag har bara inte fått kläm på varför. Så, varför?! :)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag hade lite kompatibilitetsproblem med Opera förut (v7.51). Visa sidor visades inte som dom skulle, ganska många faktiskt. Vet inte om det blivit bättre nu, Opera försvann sist jag installerade om allt. FF var inge vidare i början tyckte jag, men nu tycker jag FF är mycket bättre än Opera. Det är bara en sak som stör mig, zoom-finessen är så klockren i Opera!!

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Kan man inte specificera siter i FF1.5 som ska använda integrated auth? Det fanns i tidigare versioner iaf. Enda nackdelen är att du måste specificera alla siter manuellt, som du vill ska använda Integrated.

Angående tabbed browsing i IE. Detta finns ju i 7an, men jag har för mig att man ska kunna få det med MSN desktop också?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

fridan skrev:

Jag hör också, av mina "datorkunniga vänner", att Opera är bättre än Firefox. Jag har bara inte fått kläm på varför. Så, varför?! :)

Jag kan inte de djupgående detaljerna eller säkerhetsgrejerna. Men jag tycker bara att Opera känns stabilare. Sidorna laddas mycket snabbare, cache-funktionen är störtskön, tabbhanteringen är riktigt bra. Alla nya sidor öppnas i en ny tabb, i stället för ett nytt fönster. Mouse-gestures osv. osv.

Allt det här kan man fixa till Firefox också, det är bara så att Opera har allt detta som default. Orka plugins. :p

Bara för det måste jag börja använda Opera. :e

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)