Hej!
Skriver en fysiklabb och felstaplarna på storleken av mitt magnetfält varierar - men Excel klarar inte av att visa inviduella felstaplar... Någon som vet ett program och hur man gör i det programmet?
4 svar · 1 240 visningar · startad av echoSwe
Hej!
Skriver en fysiklabb och felstaplarna på storleken av mitt magnetfält varierar - men Excel klarar inte av att visa inviduella felstaplar... Någon som vet ett program och hur man gör i det programmet?
Kan du exemplifiera?
Ja kan jag väl...
Jag har min rådata. Till varje talpar finns det en osäkerhet. Denna osäkerhet varierar procentuellt beroende på storleken av de uppmätta värdena.
Bifogad fil är min data, plottad. Felstaplarna i diagrammet är inte "V uncertainty" eller "B uncertainty" utan ett fast procentuellt värde - jag lade X-axelns på 6% och Y på 2%. Jag vill att mina felstaplar ska ha den procentuella osäkerheten som jag har räknat ut själv - för varje punkt! De värdena som jag har som "V uncertainty" och "B uncertainty" ska ligga som felstaplar!
Vet någon något program?
Hej
Börja med att räkna om dina data till absoluta tal.
Lägg dessa fel-data på samma rad som dina mätdata.
Sedan länkar du helt enkelt till dessa data när du infogar felstaplarna.
Se bifogad bild för ett uselt exempel.
***ad***
Uhhh, ruggig beskärning på bilden. Den skall föreställa y-felstaplarnas redigeringsläge
Tack! Jag var inne och pillade på anpassad, men använde mig av de procentuella talen.