webForumDet fria alternativet

Grafiken blir kantig i Internet Explorer

13 svar · 892 visningar · startad av lillebror

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Hej,

Jag har problem med grafiken i Explorer. Den blir kantig och konstig. Vet inte hur det kan komma sig. I Firefox ser det bra ut.

Bifogar en bild där man kan se denna "grynighet". Kolla speciellt på den gröna runda knappen med utropstecken på och jämför mellan webläsarna.

forum.jpg
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det ser ut som att IE har skalat upp bilden. Varför gör IE det? Har du ställt in IE på något konstigt vis?

Jag fick min nya bärbara dator i april i år. I Firefox ser bilden bra ut. Just nu kör jag med en upplösning som är 1920X1200. Det är en 17 tums widescreen.

I inställningarna "Internet-alternativ" hittade jag en bock som var ifylld för "Aktivera automatisk storleksändring för bilder". Den tog jag bort men det blev ingen skillnad.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

lillebror skrev:

I inställningarna "Internet-alternativ" hittade jag en bock som var ifylld för "Aktivera automatisk storleksändring för bilder". Den tog jag bort men det blev ingen skillnad.

Just den finessen har som funktion att förminska bilder så att de får plats i webläsarens fönster, så att du slipper scrolla. Den finessen borde därför inte ha någon betydelse för så små bilder som vi talar om här. Vad vi dock kan konstatera, är att i dina skärmdumpar, ser bilderna större ut i IE-fönstret än i FF-fönstret. Det är därför de ser kantiga ut i IE-fönstret. Bilderna visas helt enkelt en aning större än vad de verkligen är. Frågan är varför IE gör på detta vis. Har du i din html-kod angett något särskilt för storleken på bilderna? Eller finns det någon inställning i IE som ingen av oss tycks känna till?

I HTML-koden har jag ingen parameter som skulle kunna göra att det blir kantigare i IE. Jag har för övrigt inte ändrat på någon inställning i IEs olika menyer. Nu har jag haft detta syndrom ett tag och börjar bli riktigt trött på det! :bla

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Hm, när jag testar sidan i IE så ser bilderna lika stora ut.
Vilken version av IE kör du? Kan det inte vara så att det endast är din version som strular till det?

Kör följande version (bifogad bild)

IEversion.jpg

Uppdaterar jag IE genom "Windows Update"? Vilken är den senaste versionen av IE?

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

Det där är nog samma version jag kör. Verkar vara någon mysko inställning på din webbläsare.
Så, det spelar väl ingen större roll eftersom det endast är du som har felet? :p
Har faktiskt ingen lösning på problemet.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Jag skulle kunna tänka mig att det är för att du inte kör den upplösning som din TFT-skärm på den bärbara är tänkt att köra.

YEEEEEEEEEEES! Jag löste problemet! :D

Om man väljer avancerat-knappen i "Egenskaper för bildskärm" i Windows så kommer man till en ruta för DPI-inställning. Den stod på 120dpi. Jag valde 96dpi istället och startade om. Vips så var problemet ur världen!

Bifogar en liten bild så kan ni läsa förklaringen till varför man vill ha högre eller lägre dpi.

dpi.jpg

Jag har inte rört den inställningen så det känns väldigt konstigt att det kan ha blivit så här!

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

aha... det var den ändå, funderade på det... det kan vara nåt "tema" eller vad det nu heter som ändrat på'n

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)