legis skrev:
Vimp visar på något jag först tog upp i mitt inlägg, men raderade innan jag postade.
Det är lätt att stirra sig blind på uppgifterna på Secunia utan att gå in och se vad det egentligen är för exploit/bugg som listas. Orsaken till att jag gick över från FF till IE7 är just för att FF blivit en sån stor inkörsport för malware och virus att jag helt enkelt inte vågar använda den.
Det gäller att se på vilken typ av exploits som finns, om man ligger i riskzonen för den exploiten, samt om det finns exempel ute på Internet. Kollar man på denna statistik så inser man ganska snart att FF inte är en webbläsare man vill använda idag om man är säkerhetsmedveten.
Märkligt hur olika man kan uppfatta uppgifterna från secunia.
Det förefaller för mig mcket klart att IE har betyligt mer allvarliga problem med säkerheten än IE.
Kolla tex på längsta tiden som en kritisk lucka har förblivit öppen i dem.
Nu har ju inte FF funnit lika länge som vissa kritiska luckor i IE, men en lucka som förblir ofixad i mer än två år tror inte jag FF någonsin kommer uppvisa.
IE har enligt secunia för tillfället luckor klassade som "Highly critical".
FF har som högst "Less critical".
Ofixade av de luckor som är kända:
IE: 29%
FF: 13%
Av de luckor som finns registerade, andelen "highly critical" eller "extremly critical":
IE: 43%
FF: 29%
Hur många av luckorna ger system access:
IE: 30%
FF: 20%
Är man mer orolig för spoofing än system access och utlämnande av känslig information så kan IE kanske möjligen vara ett bra val, annars har jag svårt att se på vilket sätt IE skulle vara säkrare enligt denna typen av statistik.
Det finns fler luckor, det tar längre tid innan de blir fixade och de är allvarligare.
Artikeln som Vimp länkade till granskade endast en aspekt, antalet kända luckor under en viss tidsperiod, och legis nämnde inte några somhelst detaljer om vad det är i secunias statistik som pekar på att FF skulle vara osäkrare.
Visst, statistik kan vara missvisande, men jag hade inte brytt mig om att nämna den om inte jag har ett par gånger fått virus då jag surfat med IE, men det har inte hänt för mig med FF.
Så det har gjort valet mycket enkelt för mig. Man köper inte samma modell av skor igen efter man har haft två par som gick sönder så fort man använt dem någon dag.