webForumDet fria alternativet

IE vs. FF användare?

73 svar · 3 159 visningar · startad av streetrobban · sida 2 av 4

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

fridan skrev:

Det tror jag också! (y) Explorer har väl inget som inte Firefox har? Och Firefox har ju sånt som Explorer inte har.

Då tror du fel. :) Jag skulle inte vilja kalla mig okunnig när det gäller webbläsare och jag använder IE.
Jag tycker väl helt enkelt att det inte är en sån stor grej. Skulle säker kunna sufra med FireFox eller Opera också men jag ser inte någon anledning till att installera dessa program.

sgtpepper skrev:

Med tanke på att IE6 är en relativt gammal och utdaterad webbläsare utan sådana basala moderniteter som tabb-browsing och ett ordentligt pluginstöd gör att jag är uppriktigt nyfiken.

Jag använder varken tabb-browsing eller några plugin... Varför ska jag då byta?

fridanMedlem sedan sep. 2005406 inlägg

Vimp skrev:

Kör inte IE 6, utan IE 7. ;)

Anledningen är att det är en enkel, snygg webbläsare med de funktioner som jag vill ha. Jag har en sökruta i hörnet för enkel sökning på msn search och google, stöd för rss, flikar och en massa annat yadda yadda.

När hela IE 7 släpps (vilket ska bli i december enligt vad jag har hört) så ser jag absolut ingen anledning till att gå till eldräven.

Vet du hur det är för oss Macanvändare? 5.2.3 är så vitt jag vet senaste versionen just nu så det lär väl dröja innandet kommer en sjua.

Fast jag använder ju bara IE för att kontrollera att min kodning funkar.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

fridan skrev:

Vet du hur det är för oss Macanvändare? 5.2.3 är så vitt jag vet senaste versionen just nu så det lär väl dröja innandet kommer en sjua.

Fast jag använder ju bara IE för att kontrollera att min kodning funkar.

Vad jag hört/förstått av Apple och MS så kommer det inte någon ny IE till Mac'en.

Apple har ju sin Safari som dom framhåller sedan finns ju FF och Mozilla.

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag kan tänka mig att det är skillnad på statistiken om man jämför användare i Sverige och t.ex. i USA.

Själv så föredrar jag Mozilla (inte Firefox) just för att den för webben framåt och inte stannar kvar på samma ställe som IE.

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Jag kan tänka mig att det är skillnad på statistiken om man jämför användare i Sverige och t.ex. i USA.

Själv så föredrar jag Mozilla (inte Firefox) just för att den för webben framåt och inte stannar kvar på samma ställe som IE.

De flesta av besökarna på min blogg är från USA och procenten användare med IE ser ut som de med svenska besökare, så det verkar inte spela så stor roll.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Vimp visar på något jag först tog upp i mitt inlägg, men raderade innan jag postade.

Det är lätt att stirra sig blind på uppgifterna på Secunia utan att gå in och se vad det egentligen är för exploit/bugg som listas. Orsaken till att jag gick över från FF till IE7 är just för att FF blivit en sån stor inkörsport för malware och virus att jag helt enkelt inte vågar använda den.

Det gäller att se på vilken typ av exploits som finns, om man ligger i riskzonen för den exploiten, samt om det finns exempel ute på Internet. Kollar man på denna statistik så inser man ganska snart att FF inte är en webbläsare man vill använda idag om man är säkerhetsmedveten.

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Det jag inte förstår är varför man vill gagna en läsare som inte ens klarar av att läsa en vettig standard.

Gagna? Du använder väl den webbläsare du anser uppfyller dina behov bäst. Eller ska vi göra denna tråd till ännu en Microsoft vs världen?

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

legis skrev:

Vimp visar på något jag först tog upp i mitt inlägg, men raderade innan jag postade.

Det är lätt att stirra sig blind på uppgifterna på Secunia utan att gå in och se vad det egentligen är för exploit/bugg som listas. Orsaken till att jag gick över från FF till IE7 är just för att FF blivit en sån stor inkörsport för malware och virus att jag helt enkelt inte vågar använda den.

Det gäller att se på vilken typ av exploits som finns, om man ligger i riskzonen för den exploiten, samt om det finns exempel ute på Internet. Kollar man på denna statistik så inser man ganska snart att FF inte är en webbläsare man vill använda idag om man är säkerhetsmedveten.

Märkligt hur olika man kan uppfatta uppgifterna från secunia.
Det förefaller för mig mcket klart att IE har betyligt mer allvarliga problem med säkerheten än IE.
Kolla tex på längsta tiden som en kritisk lucka har förblivit öppen i dem.
Nu har ju inte FF funnit lika länge som vissa kritiska luckor i IE, men en lucka som förblir ofixad i mer än två år tror inte jag FF någonsin kommer uppvisa.

IE har enligt secunia för tillfället luckor klassade som "Highly critical".
FF har som högst "Less critical".

Ofixade av de luckor som är kända:
IE: 29%
FF: 13%

Av de luckor som finns registerade, andelen "highly critical" eller "extremly critical":
IE: 43%
FF: 29%

Hur många av luckorna ger system access:
IE: 30%
FF: 20%

Är man mer orolig för spoofing än system access och utlämnande av känslig information så kan IE kanske möjligen vara ett bra val, annars har jag svårt att se på vilket sätt IE skulle vara säkrare enligt denna typen av statistik.
Det finns fler luckor, det tar längre tid innan de blir fixade och de är allvarligare.

Artikeln som Vimp länkade till granskade endast en aspekt, antalet kända luckor under en viss tidsperiod, och legis nämnde inte några somhelst detaljer om vad det är i secunias statistik som pekar på att FF skulle vara osäkrare.

Visst, statistik kan vara missvisande, men jag hade inte brytt mig om att nämna den om inte jag har ett par gånger fått virus då jag surfat med IE, men det har inte hänt för mig med FF.
Så det har gjort valet mycket enkelt för mig. Man köper inte samma modell av skor igen efter man har haft två par som gick sönder så fort man använt dem någon dag.

Om du läser igen så säger jag att du bör ta in fler aspekter än Secunias rating för att ta ställning till hur det kan påverka dig. Du bevisar vikten av detta helt själv, kanske utan att ens tänka på det.

Dessutom har jag inte nämnt statistik och likaså har inte länken som Vimp visade, just p.g.a. ovan orsak. Tar du sedan en titt på buggar i Mozilla så kommer du att hitta ofixade buggar som är många år gamla. Det var inte längesen det kom fram ett 7 år gammalt hål i produkten.

Av samma anledning som du använder FF använder jag IE. Det fanns en period när jag gick över till FF just för att jag ansåg IE vara för osäker. Detta var för ungefär 1½-2 år sen. Numera har jag gått tillbaka till IE eftersom jag anser att FF numera är det mest osäkra alternativet. Fungerar FF bra för dig, så kör på. Att använda FF enbart ur en säkerhetssynpunkt idag avråder jag ifrån. Jag avråder nästan lika mycket från att använda IE6 idag av samma orsak.

VirtualMedlem sedan sep. 2005156 inlägg

GunnarD skrev:

Knappast troligt, enligt TheCounter så har IE6 83% medans FF har 8% i September.

Tror nog att dom flesta "räknar" saijter har ungefär samma siffror +/- några procent.

Har inte läst hela tråden, men hur många av dom 83%en som är Opera-användare där läsaren ställts in att identifieras som IE måste vara svårt att avgöra.. Default är "Identify as MSIE 6.0" om jag inte minns fel..

@legis
Ok, då missförstod jag vad du menade med:
"Det är lätt att stirra sig blind på uppgifterna på Secunia utan att gå in och se vad det egentligen är för exploit/bugg som listas."
Som jag ser det, desto nogrannare man tittar så uppgifterna på secunia desto tydligare blir det att IE 6 är mer bristfällig säkerhetsmässigt och inte tvärtom som du verkade påstå då jag läste din kommentar.
Om du inte menade luckor listade på secunia och att man skulle ta reda på det på annat sätt kanske du kan berätta vad det är för hotfulla luckor i FF som secunia har missat?

Och jag måste säga att jag blir lite förvirrad då du nu påstår att IE 6 är osäker och det är IE 7 du pratar oms om har överlägsen säkerhet.
Statistik med IE7 eller FF1.5 finns inte på secunia ännu vad jag sett, och de har nog funnits för kort tid för att kunna avgöra vilken av dem som är säkrast ännu.

Jag har inte direkt nämnt att varken IE eller FF är överlägsen den andre. Jag har dessutom bara nämnt att jag använder IE7, inte att den skulle vara överlägsen något annat. Men om vi nu ska gå in på det så är IE7 klart bättre än både IE6 och FF. Det är min uppfattning.

Med att kolla på exploiten menar jag inte att man ska leta fram något Secunia inte har listat. Jag menar att du ska analysera exploiten och se om det den gör ens kan orsaka dig skada. Du kanske befinner dig långtifrån riskzonen vad gäller vissa specifika problem. Många av de saker som rapporteras, både för FF och IE, kräver att det sker under väldigt specifika förhållanden. Det är även därför till exempel Microsoft har nedprioriterat att ta fram fixar för några av problemen.

HelmertzMedlem sedan maj 2005353 inlägg

Jag använder FF för att det är mer snabbladdat, lättare modifierbart efter mina önskemål (alla addons), söksystemet och tabbarna. Förmodligen bytar jag snart till Opera, tycker det är plastigare men det är mycket snabbare!

Det här med säkerhetsfrågorna tror jag är mycket skitsnack. Som privatperson har jag inte berörts det minsta, varken av FF eller IE. Då har jag fungerande (och väluppdaterad) brandvägg och antivirus. När jag säger berörts menar jag inte att jag inte fått ett enda virus, det har jag säkerligen, men datorn har inte blivit slöare/hakat upp sig/fått felmeddelande av den anledningen.

Tror det är ett vanligt sätt att haka på "hata IE"-trenden med argumentet att det inte är säkrare. Antagligen håller IE högre standard iom att de har $ och all den press de har på sig som "störst".

Högre standard vet jag inte men mindre standard definitivt :)

Jag hakar inte på någon hata IE trend, det var den bästa webbläsaren innan FF kom tyckte jag.
Opera provade jag lite för en massa år sen, men den hade för mycket problem med att rendera sidor och det enda jag använder den till nu är att testa kompatabiltet.

Jag använder inte virusskydd då jag använder min dator till musikskapande och vill ha det så trimmat som möjligt. Jag har bara inkommande brandvägg i min router.
Visst skulle man säkert klara sig ok även med IE om man har en massa extra säkerhets mjukvara installerad och ser till att stänga av automatisk installering av activex pluggar.
Själv föredrar jag har göra mig av med felet istället för att använda extra mjukvara för att bli av med symptomen.

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Jag tror att så pass många fortfarande använder IE för en annan anledning vid namn "lathet". varför ta sig tid att ladda ner en ny webbläsare när redan IE finns? Pga. latheten så tror också många användare att IE är minst lika bra som FF och andra webbläsare om inte bättre "för det är ju så många som använder den". Detta borde i alla fall stämma på den ”normale” användaren

Sen angående statistiken att det har upptäckt fler säkerhetshål i FF än i IE. Det viktigaste här borde ändå vara hur kritiska hålen är och IE hade majoriteten av de kritiska luckorna medan FF enbart hade någon enstaka som det dessutom hade släppts en tillfällig lösning på dagen efter att de upptäckts... Att fler hål upptäckts i FF betyder alltså inte FF är sämre.

Sen kan man t.ex. ta historien om nu när Microsoft skulle släppa sin patch för att rätta till kritiska luckor i IE. Denna patch kommer bara en gång i månaden för att systemadministratörer skall orka uppdatera sin webbläsare. Senaste patchen släpptes dock inte eftersom den "inte höll tillräckligt hög kvalitet". Så under tiden som FF släpper nya versioner och patchar hela tiden så väntar IE med en månad mellan uppdateringarna...

Om det inte vore för FF och att Microsoft med sin IE känner sig hotade så hade inte IE7 släppts förrän Vista kommit ut... FF driver webben framåt! Det är därför så många gillar konkurrens och inte monopol…

Sista argumentet till varför jag inte använder IE är för att JAG HATAR ATT DE SKA HA EGNA VERSIONER AV ALLT! Tänk om Microsoft kunde följa övriga standarder så att man slapp tänka på att koda så att allt fungerar i övriga webbläsare och IE.

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

Lite offtopic kanske men jag blev bara sugen att sticka in med ett inlägg. :)
Det kanske finns flera (har inte undersökt) men det slog mig just:
Finns det en läsare utan alla dessa plugins och div. kringprogram som alla läsare ska envisas med?
En läsare som klarar: html4, css2, javascript, thats it och inget mer! (visst, några saker till ingår väl för att det ska fungera men ni fattar vad jag menar).
En sån webbläsare skulle jag vilja använda! :)

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

html4?? är inte det xhtml eller något?? Jag tror och tycker i alla fall att FF borde klara det. Har i alla fall sett att den har stöd för nya css2 och det andra klarar det galant...

HelmertzMedlem sedan maj 2005353 inlägg

Om du inte använder brandvägg / av så spelar det nog inte någon roll vilken webbläsare du har, du behöver nog inte ens surfa för att få virus då.. En kompis lät sin nyformaterade dator pluggas in till bredbandet och utan att göra nåt fick hon tillräckligt mkt virus för att få formatera datorn direkt igen..

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Jag använder IE, har alltid gjort det och det har alltid fungerat precis som jag vill - Jag kan se på hemsidor. Jag har adrig haft några problem med säkerhet (vad jag vet) och saknar inget.
Testade många olika webbläsare när jag höll på med hemsidor för att se hur sidorna såg ut och sånt men aldrig sett något i dessa webbläsare som jag saknat i IE - tvärt om har jag tyckt att de flesta har varit röriga och onödigt mycket ploj, då speciellt Opera.

Många snackar om addons och pluggins, vad är det för saker ni måste lägga till i era webbläsare för att de ska fungera tillfredställande? (bara nyfiken)

Var får man föresten tag på IE7? Vore kul att testa =)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)