TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Hejsan!
Jag har tidigare använt ett program för att rita upp and, or och xor-kretsar bland annat... Nu har jag självklart glömt bort vad det kan tänkas heta..
Någon som har ett förslag på program man skulle kunna använda? Jag vill alltså kunna koppla upp logiska kretsar för att sen skriva ut dem och få till snygga scheman... ska man rita för hand blir det megafult juh ;)
Det behöver inte gå att testa kretsarna genom att simulera utan endast skriva ut lite snyggt :D
/red.
Råkade lägga i fel forum tror jag...
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg
Type skrev:
Hejsan!
Jag har tidigare använt ett program för att rita upp and, or och xor-kretsar bland annat... Nu har jag självklart glömt bort vad det kan tänkas heta..
Någon som har ett förslag på program man skulle kunna använda? Jag vill alltså kunna koppla upp logiska kretsar för att sen skriva ut dem och få till snygga scheman... ska man rita för hand blir det megafult juh ;)
Det behöver inte gå att testa kretsarna genom att simulera utan endast skriva ut lite snyggt :D
/red.
Råkade lägga i fel forum tror jag...
Om det inte ska vara allt för komplicerat så har förmodligen Microsoft Visio stöd för det. Iaf. som extrabibliotek till elektronik.
Red: Och som Nitro föreslår så är ju Eagle ett mycket kompetent alternativ. :)
SydMedlem sedan feb. 2004489 inlägg Flyttas från Grafikprogram till Kontorsprogram
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Electronics Workbench kanske?! Där kan du även testa dina byggda (ritade) kretsar... med oscilloskop och allt möjligt... kanon!
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg jag ska titta på dem båda. tack!
Någon som har nåt mer förslag? Jag känner bara igen electronic workbench
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg MicroSim
Circuit Maker
...är två andra program som jag hittade nånstans... vet dock inget om dom
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Jag har testat lite i Multisim (Electronic Workbench) och gått från version 7 till 8. I 7:an lyckades jag koppla upp lite komponenter och få dem att fungera! När jag däremot går över till 8:an hittar jag inte på-strömbrytaren. Den som ska få hela kretsen att starta och strömmarna att flyta. När jag söker på internet hittar jag bara hur man kollar med en massa oscilloskop o grejer. Men hur gör jag för att tex få en probe att lysa eller en räknare att räkna?!?!
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Dom kanske ersatt switchen i menyn med nåt annat, run/test/execute eller vad som helst, kolla i menyn eller hjälpen, det borde ju inte vara så knepigt att köra sin krets.
Kom och tänka på ett annat alternativ i plugget idag (så det var lite lustigt att den här tråden vart aktiv just idag). Man kan ju använda AutoCAD (LT) med elkrets-tillägg. Det har jag använt både på jobb och i skola, helt ok bara man vant sig.
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Type > Det är inte F5 (simulate -> run) du är ute efter?
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Peer, näe, jag tycker inte simulate -> run gör det jag vill.. Ingen probe lyser som den ska... dvs när jag kopplar den direkt till en etta... Dessutom funkar inte strömbrytarna som de ska.. de byter inte tillstånd när jag trycker på rätt key.. jag vet inte vad det beror på.. ska undersöka saken lite närmare...
/red
Nu fungerar det som det ska.. jag vet inte vad jag gjorde för fel... simulate -> är helt rätt