webForumDet fria alternativet

Förkorta Firefox till fx

12 svar · 747 visningar · startad av aron

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Läste på Mozilla Firefox 1.5 Beta 1 Release Notes (se faq. fråga 8) att man helst skulle förkorta Firefox med fx (alt. Fx).

Jag har ju alltid skrivit FF, som så många andra. Nja frågan är vad jag ska göra i fortsättningen?, är nog för van vid FF.

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag tycker förkortningar ska vara stora bokstäver.
fx tycker jag är tokfel.

men men....

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Å andra sidan så vill Adobe att man skriver såhär. Skriv som du vill, själv har jag aldrig sett förkortningen Fx för Firefox. ;)

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Mr. N. skrev:

Å andra sidan så vill Adobe att man skriver såhär.

Jag tycker Adobe® tänker fel här. Det faktum att man använder ordet Photoshop® i verbaliserad form, bekräftar ju egentligen deras dominans på området. Det är således gratisreklam för Adobe® Photoshop®. Det borde de väl knappast kunna invända mot?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Jag brukar använda "fx". :)

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Vet folk vad man menar om man skriver FF i Amerikanska/Engelska forum eller liknande?

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Mr. N. skrev:

Det var något av det löjligaste jag har sett. Vad är dom rädda för egentligen? :q

Kommer nog att fortsätta skriva FF.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

aron skrev:

Vet folk vad man menar om man skriver FF i Amerikanska/Engelska forum eller liknande?

Utan tvekan. FF är den vanligaste förkortningen. Möjligtvis ville de undvika att förkortningen blev för lik FFS, Föreningen för smedsläktsforskning. Eller var det "For Fucks Sake"? :)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Mr. N. skrev:

Det där måste ha varit det roligaste jag läst på länge! Haha, de är ena riktiga lustigkurrar där på Adobe :e

celiaMedlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Hur uttalar man ® ?

The image was enhanced using Adobe® Photoshop® software.
"The image was enhanced using adobe registered trademark photoshop registered trademark software"

Jag tror jag ska börja kalla mig Celia &copy :e

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

lol @ adobe !

blir FF för mig...

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Adobe® är ju för löjliga!!

Jag kommer fortsätta med FF. :)

MorphMedlem sedan juli 2000534 inlägg

Adobes riktlinjer kan vid en första anblick verka löjliga men det finns ett (för Adobe) mycket viktigt syfte med dem.

Varumärkeslagstiftningen fungerar nämligen så att när ett varumärke "försvagas" och/eller verbaliseras och blir ett begrepp med egen semantik så förlorar också företaget äganderätten. Ett exempel är termos, som från början var ett skyddat varumärke men nu är ett ord bland andra. I USA har till exempel Xerox gått ett liknande öde till mötes, "Xerox-machine" är en kopieringsapparat av vilket märke som helst. Detta vill Adobe undvika och sätter därför upp riktlinjer för hur företagets varumärken ska användas. Vilket naturligtvis inte hindrar att folk kommer fortsätta att "photoshoppa"!

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)