fisken02Medlem sedan aug. 2001181 inlägg Hejsan!
Undrar om det går att infoga en rullgardinsmeny i Excel för att kunna uppdatera fält med givna data, och hur gör man i så fall?
Tex om man skall jämföra olika kostnader i olika fabriker, så har de olika fasta kostnader, och jag vill att dessa skall fyllas i automatiskt i fälten.
Du kan lägga till en knapp och koppla till ett makro, som skriver i givna data på givna platser när du klickar på knappen.
fisken02Medlem sedan aug. 2001181 inlägg Ok, tack.
Men en dum fråga... Hur lägger man till en knapp??
fisken02Medlem sedan aug. 2001181 inlägg Ok, lyckades lägga till en knapp, men hur tilldelar jag den ett makro? I hjälpen står det att man skall högerklicka och välja assign macro, men jag har inget sånt alternativ...??
Jag misstänker att du har använt fel knapp, det finns två typer, som dessvärre ser likadana ut. Gå in på (jag har svensk version - översätt så gott du kan) Verktyg > Anpassa. Gå ned till "Formulär" på vänster halva av rutan som dök upp. Leta i höger halva reda på "Knapp" och dra den till ikonlisten överst i Excel. Stäng rutan "Anpassa". Klicka på knappen i listen överst och sedan där du vill ha knappen. Oftast kommer en automatisk fråga om du vill koppla knappen till ett makra, annars högerklicka på knappen och välj "koppla till makro".
(VARNING för den andra knapptypen. Den finns under Verktyg > Anpassa > Kontroller > Kommandoknapp. Den fungerar inte i det här fallet.)
Lycka till!
fisken02Medlem sedan aug. 2001181 inlägg Tack, nu fick jag ordning på det! Puckat att ha två likadana knappar....