webForumDet fria alternativet

Lite frågor ang. Outlook 2k

7 svar · 394 visningar · startad av mariel

marielMedlem sedan okt. 2004430 inlägg

Hej allihopa!

1. Hur står det på svenska "Request a read receipt for this message"?

2. Hur kan jag göra om jag har OE 2k och vill ha en sådan bekräftelse? (Jag vet hur man gör det men kommer inte ihåg, och nu sitter jag framför en dator som har XP.)

3. Om jag vill ha någon bekräftelse att mitt brev har lästs och har ovannämnda alternativ markerat, går det att skicka bekräftelse om jag kollar på min e-mailadress på browsern? Eller funkar det bara med OE, Eudora e.d.?

Tack på förhand!

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
  1. "Begär läskvitto på det här meddelandet".

2. Jag förmodar att du menar OE6 eftersom det är den som följer med Windows 2000. Du går till Verktygsmenyn i meddelandefönstret och väljer "Begär läskvitto".

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
  1. Det ska väl fungera så länge det tillåts av klienten/servern

legis skrev:

1. Det ska väl fungera så länge det tillåts av klienten/servern

Gäller det sådana adresser som hotmail eller yahoo?

Jag pratade om OE 6, jag kunde inte komma ihåg namnet.

I punkt 3 nämnde du browser (webbläsare) vilket fick mig att tro att du menade läskvitto på mail som läses i en webbläsare. Detta ska fungera så länge den applikation som används för att läsa mailen (inte Internet Explorer i sig, utan koden bakom som ASP, PHP etc) har stöd för det. Dessutom spelar säkerligen mailservern som används in här, som till exempel sendmail eller andra serverprodukter.

Använder du Outlook Express för att sända och Outlook Express för att läsa så är svaret ja, det fungerar. Däremot kan du ofta i email-klienter ställa in om du vill skicka ett sådant kvitto eller ej. Så även om tekniken finns där så kan du alltså ställa in på klienten att du inte vill skicka sådana kvitton.

tack legis!

jag förstår "logiken" bakom detta, men jag ville bekräfta det innan jag skickar instruktioner om hur man begär ett läskvitto till mina klasskamrater, då det finns många som inte kan sådana saker som du och jag.

Jag skulle tro att funktionen i sig själva är inbyggd i mailprotokollet så detta borde fungera generellt sett. Testade nyss en webbapplikation som heter Squirrel mail, som använder Sendmail som mailserver och där fick jag frågan om jag ville skicka ett läskvitto.

hur kan jag översätta eller hur står det på svenska "voting and tracking options"? (xp, under tools/options)

jag har testat på hotmail, yahoo och sigtuna kommuns mail och det funkade inte. jag får skriva en OBS och säga att det kanske inte funkar med IE eller netscape.

145 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)