webForumDet fria alternativet

Hur konverterar man ett Excel-ark till Access på smidigast vis?

Kontorsprogram

3 svar · 321 visningar · startad av dho

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg
Frågan#1

Jag har i jobbet åkt på att konvertera en gammal Works databasfil till något mer modernt. Idag ligger allt i en enda tabell plus ett formulär för att lättare kunna lägga in data. Min första tanke var bara att göra något i Excel men jag insåg snabbt att med 3500 rader och runt 70 kolumner så skulle det inte fungera i praktiken. Någon typ av överblick krävs för att det ska gå att använda så därför känns det som om Access vore ett lämpligt val. Har suttit och filat lite på en databasdesign som skulle fungera, där jag delar upp informationen i 4-5 tabeller. Det jag funderar på nu är hur man smidigast kan få över all data, som för tillfället ligger i ett Excel-ark, till dessa tabeller i Access och samtidigt få relationerna rätt (PK/FK). Det känns som om det kommer att bli mycket som får skrivas om, men jag hoppas att det finns något smidigare sätt att använda sig av.

Tacksam för alla tips!

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Huvudprincipen för att få in det hela är att dela upp excelfilen till flera excelfiler där var och en motsv en tabell i Access.
Du kan använda Excels funktioner för filtrering och summering vid behov.

Själva importen är File>Get External Data>Import

Relationer får du nog fixa själv, men det är ju ett mycket litet jobb om du förbereder datat korrekt. Jag vet inte om det redan finns nycklar i den existerande filen.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Precis, en uppdelning av Excel-filen känns vettig. Några nycklar finns det inte alls i den ursprungliga filen så det måste jag lägga till själv. Jag vill gärna använda datatypen räknare till primärnycklarna så att de sköter sig själva sedan när allt är färdigt men det kanske innebär att det kommer att kunna strula till sig nu. Går det till exempel att dela upp Excel-filen, lägga till de kolumner som behövs till varje del för primärnyckel och främmande nyckel och manuellt lägga till nycklarna så att relationerna mellan tabellerna blir rätt. Sedan skapar jag alla tabeller och attribut i Access med räknare som datatyp på primärnycklarna och importerar hela rasket från Excel. Ser det bra ut eller kommer det att innebära några problem på vägen tror ni?

Tack på förhand!

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Det kommer nog att gå bra, lite strul på vägen får man alltid, men det är bara att prova sig fram så löser du det...

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)