kaxigtMedlem sedan okt. 2004618 inlägg
Hej alla :)
Jag har stött på ett problem med word igen...
Efter diverse strul med hårddisken vilket resulterade i att jag inte kom någonstans var jag tvungen att formatera om den. Efter detta har jag problem med word. Jag har en backupdiskett med viktiga dokument som ska lämnas in om 2 dagar (mindre uppsats i tillämpad etik). När jag går in på a-enheten och ska öppna dessa dokument så går det inte :(
En gång kom det upp att de var skrivskyddade, nu kan jag inte ens öppna dem för de "går inte att hitta" fast de finns! Alltså testade jag med en annan disket som innehåller andra dokument och samma sak hände där. Det underliga är att på den första disketten så hade jag tre dolument - ett av dessa funkar men inte de andra. Jag har provat att peta på den lilla fliken i hörnet - både öppna som stänga för att de om det gjorde någon skillnad. Inte då...
Jag fattar så mkt att det har nåt med word att göra iom ominstallationen. Hur ska jag gå vidare med detta? Som ni förstår så är det viktigt eftersom dokumenten ska vara inlämnade onsdag 12.00 så jag hinner absolut inte att skriva om allt. *snyft* Faktum är att jag kommer inte år dokumenten hur jag än gör.
Snälla - hjälp någon...
på förhand - TACK!
silfverMedlem sedan apr. 20039 709 inlägg
Har du prövat använda disketten i en annan dator?
UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg
Har du prövat med att kopiera över dokumenten från disketten till hårddisken? Om det inte heller går att kopiera över dem, har du uteslutit att det skulle vara ominstallationen av word som strulade. Rent allmänt är det ju sannolikt så att det är disketten som det är fel på. Det borde i så fall visa sig när du kopierar de dokument som finns på disketten. Och är det något konstigt annat som strular, kanske kopiorna av dokumenten på hårddisken, kan öppnas av word.
nej för jag har inte tillgång till en annan dator. Tror du att det kan vara disketten? Jag menar på samma diskett finns tre dokument - ett av dem funkar men inte de andra två. Det kommer upp ngt om behörighet i en alertruta när jag försöker att öppna dem....
Jag kan inte kopiera över eftersom jag kan inte komma in i just de dokumenten på disketten. Bara ett det tredje dokumentet på samma diskett. Sedan testade jag med en annan diskett som har funkat innan jag ominstallerade - den funkar inte heller nu. Samma felmeddelande kommer upp. Jag tror att det handlar om wordversionen...
Visst kan det vara disketten. Att du kan öppna vissa filer, men inte alla, kan ju helt enkelt bero på att defekten bara omfattar vissa filer. Jag kopierade nyligen filer jag hade på en gammal bränd cdr-skiva. Merparten av filerna kopierades, men några enstaka vägrade datorn kopiera. Cdr-skivan brändes för kanske fem år sedan, så det var inte konstigt att det hade börjat dyka upp fel på den. Disketter brukar ju ofta drabbas av olika fel, så det är nog mycket sannolikt att det är där felet ligger.
kaxigt skrev:
Jag kan inte kopiera över eftersom jag kan inte komma in i just de dokumenten på disketten.
Det tyder ju på att det är disketten som är trasig. För nu har du ju fått veta att filhanteraren har exakt samma problem med dessa dokument, som word har.
Ok - men då någon förklara varför helt plötsligt andra disketter får samma problem????