Eller, synka kanske inte är helt rätt, men jag vill dela min kalender så att andra datorer i nätverket kan göra ändringar i schemat. Går det?
Vi kör Office XP Pro.
Hoppas ni som kan förstår vad jag är ute efter. :)
14 svar · 877 visningar · startad av silfver
Eller, synka kanske inte är helt rätt, men jag vill dela min kalender så att andra datorer i nätverket kan göra ändringar i schemat. Går det?
Vi kör Office XP Pro.
Hoppas ni som kan förstår vad jag är ute efter. :)
*bump* :)
Såvitt jag förstår går det. Men man måste nog ha en maskin där ISS är aktiverat. Alltså en Outlook server.
Lasp skrev:
Såvitt jag förstår går det. Men man måste nog ha en maskin där ISS är aktiverat. Alltså en Outlook server.
Vi har en win2k-burk på jobbet. Hur ska man bära sig åt då?
Om du klickar på Calendar i Outlook, så ska du ha två länkar under kalendern. En för att öppna en delad Kalender och en för att välja att dela ut din Kalender. Ni måste köra Exchange för att denna funktion ska fungera.
legis skrev:
Om du klickar på Calendar i Outlook, så ska du ha två länkar under kalendern. En för att öppna en delad Kalender och en för att välja att dela ut din Kalender. Ni måste köra Exchange för att denna funktion ska fungera.
Hm. Jag kan inte hitta det du nämner.
När jag klickat på Kalender så kan jag inte hitta något av dina alternativ.
Och du, vad är Exchange? :)
Exchange är en mailserver. Har du inte alternativen är du mest troligt inte kopplad till Exchange.
legis skrev:
Exchange är en mailserver. Har du inte alternativen är du mest troligt inte kopplad till Exchange.
Dum fråga kanske... men hur gör jag det?
Ni måste ha en Exchange-server installerad och du måste ha ett mailkonto upplagt i Exchange. Alla som du vill ska kunna se din kalender, samt alla kalendrar du vill kunna se, måste vara kopplade till samma Exchange-server (eller egentligen samma databas).
Du måste INTE köra Exchange server
funktionen fins inbyggd i Office direkt
dock fungerar den inte helt smärtfritt och det är fördel att köra med en Exchange server
mins inte hur men fins Howto i hjälpavsnitten
mayday:
Vet du något sätt så berätta det, för detta är klart intressant...
Från Microsofts egna sidor:
Share My Calendar does not appear unless you are using an Exchange Server e-mail account.
http://office.microsoft.com/en-us/assistance/HP011111491033.aspx'
Annat exempel:
Every Outlook user has an Open a Shared Calendar link, but it is only for use by Exchange server users, since it's used to open calendars owned by other users the organization.
legis. Har du någon aning om ifall jag behöver starta om servern efter eExchange-installationen? Kan nämligen inte starta om den på arbetstid då folk sitter vid internet och diverse program med databaser på servern...
En fråga till:
När man väl installerat Exchange - löser sig allt av sig självt då? Eller hur går man till väga för att binda användare liksom. Dum fråga kanske när man inte ens har programmet installerat. :OO :D
legis skrev:
Oj, jag är ingen Exchange-expert. Jobbar inte alls med det egentligen. Men en omstart förmodar jag behövs och vad gäller Exchange-konton förmodar jag att man kan köra lokala Exchange-konton eller koppla det till AD. Borde finnas några guider på ms.com.
Okej, tack för att du tar dig tid att försöka i alla fall. :)
Laddar ner en fil nu på 100 MB, så får vi väl se om jag lyckas installera det. Jag tror dock inte jag kommer lyckas gå vidare från det här sen.
Aja, det märker vi. :D
Återkommer.