webForumDet fria alternativet

Kan inte öppna mina Access-databaser

11 svar · 1 161 visningar · startad av mozilla

mozillaMedlem sedan juli 20011 202 inlägg

Det var länge sedan jag använde Access, men skulle nyligen öppna en gammal access-databas, men fick ett felmeddelande(se bifogade fil)

Felmeddelandet uppkommer på alla filer jag testar på, och jag kan inte ens skapa en ny databas utan får samma fel.

Efter lite efterforskning på google verkar det vara något problem med användare/rättigheter, som skall ligga i filen system.mdw. Men jag saknar denna fil helt. Och kanske därför som det inte fungerar. Jag testade att lägga in en kompis system.mdw i samma mapp, och det fungerade lite bättre, jag kan ni öppna databaserna och skapa nya. Men de är alla tomma och access hänger sig efter en liten stund.

Någon som vet vad som kan vara fel, och framförallt hur man rättar till det? Eventuellt skapar en ny system.mdw? Har försökt med en reparation och ominstallation av Access men inget verkar fungera.

access.gif
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

Filen system.mdw Brukar användas när man bara har installerat en RunTime av Access. Kan det vara så? Kan du öppna andra .mdb

Jag kan inte öppna någon .mdb (i falla fall som är skapad i access). Jag kan inte heller skapa en helt ny databas i access, får exakt samma fel.

Jag tror inte det är en RunTime version av access, har även testat att uppgradera från Access XP till Access 2003 utan större framgång.

Vad händer om du flyttar *.mdb till en annan maskin då?

Med en annan dator kan jag öppna .mdb filerna som vanligt och ändra i dem.

OK Då är det någon flagga i registret som säger att den Access du kör i första maskinen är en Run Time.
Avinstallera helt och körr på Access igen.
Nu vet du ju att det inte är fel i databasen utan databashanteraren.

Okej, har nu testat att avinstallera och installera access(bockade ur access under officeprogram och tog bort det, vet inte om man kan göra det på så många andra sätt?) Men fortfarande ingen skillnad, exakt samma fel som tidigare. Den verkar dock inte riktigt tömma registret, för den kommer fortfarande ihåg var jag valde att placera min temp-fil som jag döpte till system.mdw("D:\System.mdw" vilket inte är standard).

Jag tror själv problemet ligger i denna mystiska fil system.mdw, som jag saknar men som alla andra verkar ha. Och som sagt när jag "lånade" min kompis system.mdw så kunde jag öppna access-databaserna fast de var tomma, samt att access hängde sig efter någon minut(varje gång)

Kan man återskapa system.mdw, eller få access att hoppa över den filen? Eventuellt gå in och rensa manuellt i registret?

clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg

Avinstallera hela Office, ta bort Office-mapparna som finns i C:\Program Files och testa att köra programmet Reg Vac för att röja ur gammalt skräp i registret. Installera sedan Office igen.

Det kanske funkar.

Det hjälpte tyvärr inte x(

Jag avinstallerade hela Office, tog bort alla mappar i Program-mappen samt i Application Data. Har dock inte RegVac så jag försökte med RegClean.

Får dock exakt samma problem... :( Ska se om jag kan testa med RegVac senare.

Ta hem en Mdac och uppgradera då.

Lasp skrev:

Ta hem en Mdac och uppgradera då.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men testade att ladda hem MDac 2.8 från microsoft.com men när jag ska installera säger den "MDAC 2.8 RTM är inkompatibel med den här versionen av Windows. Alla dess funktioner ingår redan i Windows."

Det var det jag menade. Om vi går tillbaka till kärnfrågan då
Om du lyfter databasen till en maskin där den är körbar och du konverterar din.Mdb vad händer då¨på din målmaskin?

Genererad på 393 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb