webForumDet fria alternativet

Outlook express problem

27 svar · 747 visningar · startad av kaxigt

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

Hej!

I går kväll började jag att få problem med min outlook.

Jag skickar med en länk HÄR så ni kan se vad för problem det handlar om. Jag har betat av steg för steg för att ändra och flytta filen messages.ods . Problemet är att den inte längre verkar finnas kvar på hårddisken. Vi har inte gjort något utan det kom plötsligt. När jag söker för att hämta hem den igen så kan man det tydligen inte. Skall tillägga att jag har mail som jag måste spara. Finns det någon vänlig själ som vet hur jag ska gå vidare med detta på bästa sätt UTAN att behöva formatera om hårddisken?

Taxam för svar snarast.

Någon som kan skicka mig en Messages.ods fil så jag får igång min outlook? Jag fick just ett viktigt mail angående tryckning av mitt alster...jag får INTE förlora detta brev

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Flyttas från "Operativsystem & Program - Övrigt"..

flyttas var???

jag hittade tråden under kontor...

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Vet inte så mkt om fenomenet men en nödlösning kan vara t ex att importera mailen i Outlook. Du kan ta med din mailen till nån som har Outlook och importera dom där, så kan du mecka till din egen Outlook Express. Det kanske är så att du installera om programmet i värsta fall. Om du kan starta programmet (?) kan du exportera mailen, eller ta backup på annat sätt (genom att kopiera filerna) först.

problemet är att så fort jag öppnar outlook så får jag felmeddelandet och sidan stängs ner... x(

Sedan undrar jag: Messages.ods*dbx finns på hd som flera filer - men när jag ska flytta den specifika filen Messages.ods så finns den inte.

Alltså verkar det som om Messages.ods *dbx är en mapp eller liknande och i denna så saknas just filen jag ska använda *dubbel morr*

Jag ska alltså importera mail från min tidigare Outlook Express 5 till version 6.0 som är installerad

jag vet inte vad ".ods" är för filtyp. Men det kanske är nån form av arkiv där dbx'erna är inbakade? Det verkar så eftersom man skulle skriva "Messages.ods *dbx" i sökningen. Hur stor är den där Messages.ods då? Om du vet att du har en hel massa mail där och filen är några Mb stor (tiotals kanske), då lär ju allting vara den. I Outlook är det t ex outlook.pst, det är nån hopbakad fil som innehåller mail, kontakter och allt. Säkert nåt liknande på Outlook Express.

kolla här:

http://www.mcse.ms/archive170-2004-3-485406.html

ODS files are from an early OE5 beta. Not relevant to your problem.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag tror inte den filen finns i Windows XP (om du nu kör det). Skapa en ny identitet istället och lägg upp kontot på nytt.

eller här:

http://www.computing.net/openvms/wwwboard/forum/87.html

det verkar vara en lösning!

hittade på Google

nej det är ingen hopbakad fil utan alla dbx-filerna ligger enligt denna sökväg:

C:\WINDOWS\Application Data\Identities\{7536FD6A-EE78-41C0-8709-87F573CF1CAB}\Microsoft\Outlook Express

om jag går in via den här datorn.

som ex borttaget.dbx, clean up.dbx, skickat.dbx...osv. Alla ligger i foldern outlook express

Annars kanske prova reparera OE som det står här:

http://www.computing.net/windowsme/wwwboard/forum/45678.html

...jag tänkte föreslå det tidigare men visste inte om det fanns för OE. Om du inte uppdaterat XP/IE kan du testa att uppdatera och hoppas att det löser sig.

/red: ta backup innan isf om nånting skulle skita sig

kaxigt skrev:

nej det är ingen hopbakad fil utan alla dbx-filerna ligger enligt denna sökväg:

C:\WINDOWS\Application Data\Identities\{7536FD6A-EE78-41C0-8709-87F573CF1CAB}\Microsoft\Outlook Express

om jag går in via den här datorn.

som ex borttaget.dbx, clean up.dbx, skickat.dbx...osv. Alla ligger i foldern outlook express

Aha, har dom separata filer på OE. Du lär ju mailen ligga i dbx'erna. Men man kan ju se upp så det inte finns flera uppsättningar av dbx'erna på annat ställe. Jag skulle ta backup på ovannämnda outlook.pst en gång, och råkade ta fel, inte alls bra.

jag ska kika på länkarna, men min länk jag bifogade i första mailet är exakt vad som händer.

Tack iaf :)

red/ jag använder inte xp utan ME och har automatisk uppdatering. Jag kollade även detta idag och saknar vad jag såg inget - tyvärr måste jag säga.

Filen messages.ods finns ö v t inte på min hd

red-red/ alltså har jag ingen buggig betaversion enligt den ena länken du bifogade.

Som sagt, ny identitet i OE löser med stor säkerhet ditt problem.

dbx är samma som de tidigare mbx. Det är helt enkelt bara filer som innehåller mail för varje katalog du har i OE. Dessa sparas separat för varje identitet man skapar i OE.

Jag har inte den där filen själv. Men jag hoppas det löser sig. Vet ju hur frustrerande det är att sumpa mail (jag sumpade ett halvårs mailande). Må kraften vara med dig!

Legis - hur skapar jag bäst en ny identitet? Ominstallerar eller byter namn? Jag måste spara mailen jag har.

Kan nån berätta hur man gör?

YEAH! May the Force be With me! (Obi-van-Kanobi)

Jag tror Legis menar att du ska skapa ett nytt mailkonto i OE

jag läste i ena länken att det är strukturen på filerna som har rubbats. När jag skulle öppna outlook idag så stod det i ett meddelande att det inte hade stängts korrekt. Jag stängde det som vanligt men förmodligen har inte datorn stängt ned det som det ska, därav dagens problem. Jag får nog göra en större felsökning på själva hårddisken innan jag börjar i OE.

Tack ska ni alla ha.

ps. bara en sista fråga - om jag installerar thunderbird och hämtar mailen dit - tror ni att det kommer att fungera då? Jag kör ju redan på FF men har outlook ändå (varför vet jag eg inte)

Nej, inte nytt konto. Välj File\Identities sen kan du skapa en ny identitet.

Eller kolla följande:
http://support.microsoft.com/?id=209169

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)