Jag och några kollegor på mitt jobb sitter på olika platser i landet och behöver en IM klient vi kan använda tillsamans.
MSN är stoppad av det interna nätverket så det går inte.
ICQ är vi förbjudan att använda.
Gossip kostar pengar och det får vi inte.
ICQ group är gammalt, buggigt och funkar inget vidare.
Vi håller på att testa att ha en Jabber server internt och sedan använda Miranda som klienter. Problemet är att vi inte lyckas söka efter upplagda användare på Jabba servern.
Dvs, han som har installerat servern lägger upp en konto på servern för sig och mig. Jag loggar in i miranda med mina uppgifter och det verkar fungera, han loggar in i miranda med sina uppgifter. Nu skall vi försöka lägga till varandra, men när jag väljer att söka efter användare så hittar vi inte varandra?
Jag har försökt gå via Jabber Agents menyn i miranda men det verkar inte heller fungera att skriva in vår lokala Jabber server där för att kunna browsa den.
Så min fråga är, några tips? Någon inställning i Jabba servern man måste göra som vi inte fattar.
Alternativ 2, någon som har en bra idé på hur vi kan göra annars, vi behöver använda en lokalserver för att hålla kommunikationen innaför företagetsnätverk (säkerhet och sånt). Finns det någon bättre klient/server som vi inte tänkt på? Som är gratis.