webForumDet fria alternativet

avrunda neråt

Kontorsprogramur Kontorsprogram

8 svar · 736 visningar · startad av icaaq

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg
Frågan#1

Kan jag få en cell att alltid avrunda ett tal neråt?
Så om jag har 11,8 så vill jag ha fram 11.

mv icaaq

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Med funktionen floor. Om du har talet du vill runda i cell A1, så kan du skriva så här:

=FLOOR(A1; 1)

Det är dock i den engelska versionen, jag vet inte hur det blir i den svneska, men principen bör vara densamma.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag skulle nog snarare använda funktionen
=ROUNDDOWN(A1;0)
på svenska tror jag den heter
=AVRUNDA.NEDÅT(A1;0)

Medlem sedan aug. 200371 inlägg

På svenska: AVKORTA

Den svenska versionen är =AVKORTA(J8;0), där 0 står för antalet tillåtna decimaler. Övertaliga decimaler tas helt enkelt bort.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Men vadå... det där avkorta är väl trunkera då?

Medlem sedan aug. 200371 inlägg

Avkorta

Uttrycket TRUNKERA finns inte i min svenska version av Excel. Frågan är naturligtvis om man vill ta bort decimalerna i talet eller bara i presentationen. Om man bara vill ha heltal synliga i rutan, men fortsätta att räkna med dem, så får man ju gå Format>Celler>Tal, klicka på tal och bestämma antal decimaler som ska synas (i detta fall då noll).

jag tänkte på skillnaden mellan att avrunda och "avklippa" (avkorta)... om man avrundar 8.6 uppåt blir det ju 9, men om man klipper blir det 8... men om man avrundar nedåt blir det ju såklart samma sak som att klippa... finns det ens ett uttryck "avrunda nedåt"? :) ...iofs, med tanke på att avrunda uppåt finns så finns det ju, det är ju gränsen för avrundning som är poängen då...

apropå poäng... så har du en poäng där. Man bör givetvis avrunda så sent som möjligt... särskilt om man tänkte räkna med talen...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Danny skrev:

jag tänkte på skillnaden mellan att avrunda och "avklippa" (avkorta)... om man avrundar 8.6 uppåt blir det ju 9, men om man klipper blir det 8... men om man avrundar nedåt blir det ju såklart samma sak som att klippa... finns det ens ett uttryck "avrunda nedåt"? :) ...iofs, med tanke på att avrunda uppåt finns så finns det ju, det är ju gränsen för avrundning som är poängen då...

Fundera lite på hur avrundningen blir när det gäller negativa tal. -9,8 bör ju bli -10 om det avrundas nedåt, men -9 om det trunkeras.

UlfT skrev:

Danny skrev:

Fundera lite på hur avrundningen blir när det gäller negativa tal. -9,8 bör ju bli -10 om det avrundas nedåt, men -9 om det trunkeras.

Där satt den! :) ...som svensk borde man vara van vid minusgrader... tänkte inte på det där...

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)