Jag vill att mina bokmärken "bookmarks.html" hamnar på en annan partition än den som firefox är installerad på.. går det att flytta på samma sätt som favoriter i IE på nåt sätt?
Allt för att underlätta då jag ghostar OS-partitionen ibland..
1. Flytta dina bookmarks dit du vill ha dom. (Bookmarks > Manage Bookmarks.. | File > Export)
2. Öppna Firefox och skriv about:config i adressfältet. (utan mellanslag)
3. Högerklicka i fönstret och välj New > String.
4 Ange browser.bookmarks.file som sträng, och sökvägen till din bookmarks.html-fil som värde, ex. e:\Choronzon\data\flum\bookmarks.html
5. Starta om Firefox
Allt fungerar bra, strängen med sökvägen ser ok ut i about:config och jag exporterar filen bookmarks.html, men när jag sedan bokmärker en sida sparas ju inte det nya bokmärket i den exporterade filen.. var sparas det då? jag söker igenom hela datorn efter filer som heter bookmarks.html och hittar ett par stycken i dom här olika mapparna
Men ingen av dessa filer är heller uppdaterade med det nya bokmärket! Tittar jag däremot själva bokmärkesfältet i webläsaren så finns ju det nya bokmärket där.
Har firefox3 något annat sätt att hantera bokmärken?
Enligt den här sidan så används mycket riktigt ett annat system för att spara bokmärken i firefox 3.. jag har provat att ändra browser.bookmarks.autoExportHTML till true, men det fungerar fortfarande inte. tydligen måste jag ändra något mer?
Ja, visst, så kan man väl göra.. Jag har provat google bookmarks, med blandat resultat, försvunna bokmärken osv.. funkar dessutom inte med ff3. Däremot kunde jag alltid återskapa mina bookmarks pga. att jag hade min säkerhetskopia som automatiskt uppdaterades på en annan partition.
Vore intressant att få det att fungera med bookmarks.html, trots att foxmarks finns
Du skulle kunna lösa problemet med symboliska länkar om du har Vista, eller directory junction points om du har XP. Du flyttar bara profilkatalogen till partitionen du vill ha den på och gör sen en symlänk/junction point till den med samma namn som den ursprungliga profilkatalogen.