Nya Opera 8 har kommit och jag måste säga att det är en tokigt snabb webbläsare! Helt sanslöst. Firefox har fått en riktig utmanare, i alla fall hos mig.. Efter bara några minuters användning så saknar jag enbart några få funktioner från Firefox (t.ex. några plugins jag har) men i övrigt är det en strålande webbläsare.. Någon mer än jag som testat Opera 8?
Opera 8 kan laddas ner på Opera.com.
Jag har kört 8 beta ett tag och jag använder knappt någon annan webbläsare.
Nu ska jag väl uppdatera till den skarpa då...
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Vid en första anblick ser den ut att funka mycket bättre än tidigare, även om min css inte ser ut som den "ska".
Opera-fönstret går dock inte att förstora i både höjd- och sidled samtidigt genom att dra i nedre högra hörnet. Fånigt.
@nders skrev:
Opera-fönstret går dock inte att förstora i både höjd- och sidled samtidigt genom att dra i nedre högra hörnet. Fånigt.
Funkar för mig... Är det en nya bugg i den skarpa versionen?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Hmm. Nu fungerar det för mig, men fönstret ser inte likadant ut som det precis gjorde. Konstigt. :)
Det var nog mig det var fel på. :)
Mvh
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Tycker att den funkar rätt bra, men jag har nåt skumt problem med att det tar ett rejält tag att ladda in en sida efter att man knappat in adressen. När den väl är laddad går det dock snabbt att hoppa mellan undersidorna. Skumt.
@nders skrev:
Funkar på min betaversion i alla fall.
I och för sig, jag upplever en viss fördröjning i responsen när man klickar på exempelvis en länk eller surfar till en ny sajt - precis som du muskot. Men vara en viss fördröjning - sen går det toksnabbt att ladda sidan.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Whohoo, äntligen!
Har hittat en liten bug som jag tror är kvar sedan 7:ans tid, det där med att ändra storlek på en tab som inte är maximerad, det strular lite. Klickar man inte längst ut i kanten där nere till höger så går det inte att ändra storlek på fönstret, trots att muspekaren indikerar att det skall gå. Det kanske var så du gjorde, @nders? Man måste tydligen klicka allra längst ut för att det skall gå. :l
Hur är det med ert delay, dröjer det länge eller? För det fanns en bug i 7:an som gjorde att browsern bara stod och väntade med meddelandet "request queued on server" i statusbaren. Sedan dröjde det ett flertal sekunder[runt 10s] tills requesten körde igång, dröjer det så länge nu med? Jag upplever inte några delays nämligen.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
dAEk^ skrev:
Det kanske var så du gjorde, @nders?
Kanske. Jag är dock 99% säker att jag hade en sån där liten streckad trekant nere i hörnet (en sådan som finns exempelvis i Windows-utforskaren.)
Nu lyckas jag dock inte återskapa, utan resizing funkar finfint. :)
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Hmm, ok, mysko. ;)
Jag kan återskapa vad jag tror att du gjorde, jag har t.o.m. gjort en liten illustration; klickar man på det rödaktiga området går det inte att resiza, det går bara om man klickar på det lilla gröna området.
Ska se om jag hittar ngn info om detta på deras hemsida, annars blir det till att skicka in en buggrapport.
Då blir dom säkert glada, efter månader av hårt arbete kommer det in rapporter om småfel från gnälliga användare. :e
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jepp, precis så, dAEk^!
Nu ser jag också varför jag inte såg den lilla trekanten, jag hade en för stor tabb som inte var maximerad.
Phew, då fick jag klart för mig att det inte var jag som är korkad iaf :)
mvh
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg åhå... dags och uppgradera 7'an då! detta är efterlängtat... många sidor ser annorlunda ut eller går knappt att se alls ju, hoppas dom fixat det...
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg ...antingen är Opera-servern duktigt belastad eller så är det nåt riktigt problem med mitt internet... får inte tag på'n!!!
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Opera verkar lite belastat nu, men du kan ladda ner åttan här istället:
http://www.tucows.com/preview/193751.html
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Själv slog jag faktiskt till och köpte Opera nu. 316 spänn är inte mycket. I och för sig kanske det har lite att göra med att Peter från Opera Software A/S var och hälsade på mig för någon vecka sen.
oHLLeMedlem sedan nov. 2002302 inlägg Va trevligt med ny stabil version av Opera. Verkar fungera alldeles ypperligt bra :)
En sak stör jag mig på dock. Hur får jag nya Opera att visa felmeddelanden istället för felsidor, som det var i de äldre versionerna? När tex. sidan inte kan hittas. Går det över huvud taget? Nån som vet?
oHLLe skrev:
En sak stör jag mig på dock. Hur får jag nya Opera att visa felmeddelanden istället för felsidor, som det var i de äldre versionerna? När tex. sidan inte kan hittas. Går det över huvud taget? Nån som vet?
Vet ej. Dock har jag vant mig vid sättet det är på nu.
Här kan jag också slå ett slag för det Opera-skinn som jag gillar bäst: Occhi Blu!
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Jag bara älskar ctrl+d :)
mv icaaq
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
icaaq skrev:
Jag bara älskar ctrl+d :)
mv icaaq
Den använder jag frekvent redan i sjuan - hur bra som helst!
Dags att tanka ner åttan med andra ord! Frågan är om de hittat på nåt bättre sätt (tab) än F8 för att ställa sig i adressfältet..? ;)