Jag har ordnat ett trådlöst nätverk hemma och allt fungerar förutom Outlook Express. För att kunna använda mig av den trådlösa internetanslutningen jag har måste jag gå in under Verktyg -> Konton -> egenskaper för mitt e-postkonto -> fliken anslutning och där välja anslutningen - men den finns inte där! (se bild)
Min trådlösa nätverksanslutning fungerar superbt till att surfa med etc. Men hur kan jag "hitta" den i Outlook Express?
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Prövat att avmarkera den där inställningen?
Jo. Om jag avmarkerar så kan jag ta emot e-post men inte skicka.
Heeelt sanslöst märkligt, men det kanske tar någon minut för Outlook Express att se till att inställningarna verkligen genomförs i programmet. Testade att avmarkera förut, innan jag skapade tråden - då fungerade det inte. Nu fungerar det! Tack dho!
Problemet är inte löst! Problemet kvarstod, men av någon märklig anledning gick det i cirka fem minuter att skicka och ta emot meddelanden.. Vad kan vara problemet?
Okej..
1. Har fortfarande Telia 56k. Köpt ADSL nu.
2. Inkommande e-postserver och utgående e-postserver i Outlook är Telias. Jag vill använda mig av ADSL-abonnemanget för att skicka och ta emot e-post (alltså inte använda mig av modemuppkopplingen)
3. Är det meningen att det ska fungera att göra så? Som skrivet kan jag ju ta emot e-post, men inte skicka.
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Klart det ska fungera. Vad händer om du väljer Lokalt nätverk i bilden du bifogade i första inlägget?
Samma sak. Jag kan ta emot e-post men inte skicka. Men hur i h-vete kommer det sig att jag kan ta emot e-post via den lokala nätverksanslutningen som INTE är konfigurerad för Internetåtkomst??
Någon som kanske kan bidra till en lösning på problemet? Det känns lite dumt att inte kunna skicka e-post men däremot ta emot. ;) :)
Hur har du det med brandväggar?
Kan det vara det som spökar?
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Är det inte som så att ditt Teliakonto kräver att du ansluter med den anslutning som "hör till" abonnemanget?
... hm... fast då skulle det ju inte fungerat ett tag iofs, och ju mer jag tänker på det så tror jag knappt själv på det.. :)
red./ jo du, jag tror visst att det kan ha med det att göra, att Telia inte vill att du ansluter med någon annans internetabonnemang. Om du nu gör det.
Brandväggen vet jag faktiskt inte om den strular. Jag tror faktiskt att jag inte aktiverat XP:s brandvägg och enbart har Norton Antivirus igång. Routern (D-Link 624+) kanske inte släpper igenom vad som helst..?
Däremot kan det vara som du, solbulle, skriver. Dock kan man fråga sig hur i hela fridens namn jag i så fall kan ta emot e-post men ej skicka?
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Att routern inte skulle släppa igenom trafiken tror jag inte, eftersom de normalt sett inte spärrar trafik från LAN-sidan.
Har du kollat så att du verkligen har rätt SMTP-adress inskriven, och att den stämmer med den information du fått med ADSL-abonnemanget?
Japp - smtp-adressen är korrek inskriven. Men problemet kvarstår... :l
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Det du kan testa för att se om du kan ansluta till smtp-servern är att använda dig av telnet. Starta upp en kommandotolk och skriv telnet mailserver 25 där du byter ut mailserver mot den du ska använda. Får du svar från mailservern så vet du att den biten fungerar.