webForumDet fria alternativet

Excel - pivottabell - hur selektera?

5 svar · 805 visningar · startad av solbulle

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Om jag i Excel skapar en Pivottabell som har en flera rullister där man kan göra olika val så skulle jag önska att om man i en list gör ett val så ska det alternativ som inte finns tillgängliga under det man valt ska synas i de andra rullisterna.

Alltså, anta att man ska välja mellan frukter, svampar och bär i den första listen.
Väljer man här frukter så ska man alltså bara kunna se de olika frukterna man kan välja bland i nästa list. Inte alltihop ska vara där.

Hur åstadkommer man det?

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

En kvalificerad gissning är att det är omöjligt...

Hm... det var inget roligt svar. Dessvärre misstänker jag att du har rätt...

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Nja skapa dubbletter av vissa kolumner och gör ett index på dessa med filter.

Hm.. det där greppar jag inte fullt ut..
Om det inte är i grunddatan du menar.

Jag lägger upp en exempelfil, med data på en flik och ett par tabeller på ett par andra flikar.

Visa gärna där hur man skulle kunna göra.
Dock kan man inte påverka grunddatan.

LindiMedlem sedan jan. 200513 inlägg

går att göra i grunddatat med hjälp av autofilter men det fungerar inte att i pivottabellen göra det direkt på grunddatat.

Det går att till viss del uppnå men det medför vissa begränsningar. Om du gör första selekteringen i grunddatat med autofilter. och kopierar resultatet till en ny grunddata tabell och bygger pivottabellen på denna. Då får du tre tabeller i ditt första exempel. en tabell för frukt och en för svampar och en för bär. Då fungerar det.

Vid några tillfällen har jag också gjort som så att jag byggt en pivottabell och kopierat resultatet till en ny tabell med hjälp av klistra in special så jag får en sk död tabell och sen har jag byggt en ny pivottabell på den. Mycket användbar teknik när man kommer på det...

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)