webForumDet fria alternativet

FF konsumerar minne

17 svar · 640 visningar · startad av echoSwe

echoSweMedlem sedan nov. 20041 467 inlägg

Hej,

gillar webbläsaren, men ska den ta så här mycket minne??
Jag har en webbsida uppe som inte har flash utan enbart text.

muchmemory.jpg
mrblondeMedlem sedan aug. 20011 386 inlägg

Såg precis samma sak, min firefox har lagt beslag på 66 meg minne. Mer än något annat program i datorn. Verkar lite överdrivet.

Och eftersom jag svarade innan jag googlade så blir det en ny post för det e kul med många poster:
http://www.freerepublic.com/focus/f-bloggers/1327586/posts

Det går tydligen att fixa och det är en bugg verkar det som.

Hmmm... fast efter mer googling verkar det som att det inte funkar alltid. Jaja... firefox är bra på allt utom minneshantering tydligen :(

Tack för den fixen!
Tänkte väl att det vore lite konstigt om den konsumerar så mycket minne.

UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg

mrblonde skrev:

Hmmm... fast efter mer googling verkar det som att det inte funkar alltid. Jaja... firefox är bra på allt utom minneshantering tydligen :(

Ett problem jag tidigare inte har tänkt på. Man börjar ju bli van vid att ha jättemycket minne numera. :) I vart fall, lösningen tycks fungera utmärkt för mig. :)

Hade lite tråkigt så jag läste vidare lite mer och det verkar bero på att en del av kärnan i ff är en äldre version av mozilla som kommer att bytas ut när 1.1 kommer senare i vår.

Så om man fortfarande har problem efter "fixen" så kommer det troligen att lösa sig med en uppgradering om ett tag.

Jag har fortfarande problem efter fixen, men det löser väl som du säger senare...

SharkieMedlem sedan okt. 2003865 inlägg

Innan fixen låg mitt FF på ungefär 60-65 men efter fixen så var det först cirka 25, nu när jag tittar så är det 40. Så bättre har det blivit, men som tidigare talare så märker man det kanske inte så jättemycket eftersom dagens datorer har en hel del minne :P

Men dock är FF toksegt att starta upp första gången vilket är irriterande, för det är en så irriterande lång tid den tar på sig - nån som har samma problem och kanske nån lösning?

UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg

Nu har det klättrat upp till ca 60 för mig, så fixen är i princip "bortläckt". Vi får se hur det går med 1.1.

oskobMedlem sedan maj 20021 513 inlägg

Sharkie: jag upplever också samma. kan det bero på att man har många extensions? Jag har:(sitter inte hemma nu så jag gissar lite på vad de heter ;)
Tabprefnågonting
Kill target for download
Focus Last Tab
FireFTP

tror inte det är några fler.
tar ungefär 6-8 sek att starta.

SharkieMedlem sedan okt. 2003865 inlägg

Jag har förvisso 10 tillägg men jag är ganska säker på att det tog lika lång tid att ladda Firefox innan jag hade installerat tilläggen (tog några veckor innan jag la in första) och jag upplevde då att Firefox var segt att starta.

Så nej, tilläggen hade i alla fall inte från början nånting med saken att göra.

Det tar ungefär lite mer än 0.5 sekunder för mig att starta firefox...
Jag har en del tillägg:
View in IE,
Adblock,
Focus last tab,
Tabprefs något,
Colorzilla,
Disable Targets for download,
DictionarySearch,
ViewCookies (funkar inte),
Web Developer
...

Men sen har jag en 3.4 GHz 1GB DDR2 RAM med en S-ATA HD, så det kanske inte är så konstigt. Men på skolans datorer tar det kanske 3 sek, inte så långt tid som 8 sek...

Direkt efter start tar min ca. 30 MiB. Trots den nya 1.0.1 versionen.

oskobMedlem sedan maj 20021 513 inlägg

Jag har athlon XP 1.8 ghz och massa ddr ram. borde det inte gå snabbare. är ju inte speciellt tunga extensions jag har :'(
Förresten kan jag meddela att jag hade samma minnesproblem med Opera.
Undrar vad det kan ha för samband. (Har ibland också upptäckt att IExplorer drar förbenat mycket ibland. har dock inte kollat upp det så jag vet inte hur ofta)

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003779 inlägg

Sedan Firefox 1.0.x släpptes så har det fixat en minnesläcka där Firefox inte frigjorde minne efter att man stängt en tabb. Firefox använder dock fortfarande ganska mycket minne, men är klart bättre än 1.0.x

Denna fix kommer finnas i Firefox 1.1

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Jag ligger på samma nivå som tidigare, även efter uppdatering till 1.0.1 och ovan refererad "fix".

PepeJeriaMedlem sedan feb. 2003779 inlägg

legis skrev:

Jag ligger på samma nivå som tidigare, även efter uppdatering till 1.0.1 och ovan refererad "fix".

Jag sa inte att denna fix skulle vara med 1.0.1, jag sa 1.1

legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg

Ok, feltolkat av mig. Förutsatte att du skrivit fel ;)

134 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)