webForumDet fria alternativet

Laguppställning, word eller pdf?

Kontorsprogramur Kontorsprogram

5 svar · 811 visningar · startad av mibbe

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Försöker skapa en laguppställning för en turnering i innebandy. Alltså, en som deltagande lag kan spara ner, skriva i och skriva ut. Följande alternativ ser jag framför mig!

1. Lägga ut det i wordformat. Men vill samtidigt skydda dokumentet från alltför stora förändringar. Får ingen ersättning för skapandet med av egoskäl vill man ändå att de ska förbli intakt i sin grundversion. Går det att skydda från ändringar vad gäller layouten?

2. Vilket leder in tankarna på PDF. Men verkar vara ett hästjobb att "rita" alla formulärrutor som ska fyllas i. (Över 120 stycken blir det totalt). Finns det något enklare sätt om jag väljer pdf-alternativet? Hur ska jag då göra med pdf:en så att lagledarna kan spara dokumentet efter att de skrivit dit alla spelarnamnen?

Hoppas att jag varit någorlunda tydlig. :OO

Bifogar en printscreen på dokumentet ifråga.

dumleslaget.jpg
HardrockerMedlem sedan nov. 2003310 inlägg

Skaffa en dpf-writer som konverterar worddokumentet åt dig.
Jag använder mig av PDF995. Programmet installerar sig som en skrivare så att det är bara att skriva ut worddokumentet och välja pdf995 som skrivare och vips så har du en pdf-fil av ditt worddokument.

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Använd Word och lägg i en textruta, finns i verktygsfältet Formulär under knappen ab|. Sen kan du lösenordskydda formulärets grundversion men dina textfält är skrivbara, du kan även begränsa lite i dina textfält kolla i egenskaper för textfältet.

Skickar med ett exempel.

Tack för de snabba svaren. Båda två kanonbra. Men ska försöka använda mig av Jaktjannes :)

Jaktjanne: Ditt medskickade exempel var klockrent så som jag vill ha det.

Är lite blind (som vanligt). Exakt hur lösenordsskyddar jag formulärets grundversion?

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Om det inte är för sent:
Verktyg -> Skydda Dokument. Markera Formulär välj lösenord om du vill.

Jaktjanne: Varmt tack för inte bara lösningen utan de snabba svaren. :-)

253 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
130 ms — hämta forumlista (db)
121 ms — hämta statistik (db)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)