Hej hopp
Håller på med ett extranet, och en del av användarna kör Mac OS X. Vad jag har förstått kör dom flesta Macanvändare Firefox, IE eller Safari. Stämmer det?
Som det är nu fungerar allting bra med Firefox 1.x, Netscape 7.x, IE (win) 4.x-6.x och Opera 6.x-7.x.
Är det troligt att sidorna fungerar bra med IE/Safari också?
Har bara PC datorer i närheten så jag/vi har tyvärr ingen möjlighet att testa i OSX. Kanske finns vettiga virtuella miljöer för OSX till PC?
GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg Firefox på Mac beter sig ofta i stort sett identiskt med PC-versionen. Safari hanterar webbplatser ungefär som Firefox, med en skillnad i hanteringen av formulär.
Om det är för ett företag kanske ni vill betänka att köpa in en rapport/skärmdump i olika webbläsare från någon som kör mac. Vill du se hur det ser ut i Safari kan du använda dig av iCapture. IE på mac är klurig. Den har inte utvecklats på länge och kommer inte heller i någon ny version.
En sida som fungerar bra i de webbläsare du nämner fungerar förmodligen ganska bra även på mac. Därmed inte sagt att det ser exakt likadant ut.
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Jag kan kasta in ett varningens finger för IE på Mac, den är verkligen inte som "andra" webbläsare.
Tyvärr riktigt svårt att få sidorna att fungera bra, speciellt om man använder sig utav CSS.
Här finns lite matnyttigt om ämnet.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg Jo, precis som Palle skriver, den verkar bara vilja bråka känns det som.
Den har hyfsat bra stöd för css, men ändå ska den krångla! Gillar inte den browsern... ;)
IE 5 Mac är en död gammal browser, som inte kommer att vidare utvecklas. Skulle inte slösa bort alltför mycket tid på den.
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Inbitna Mac-användare lär använda Mozilla Camino mer än släktningen Firefox. Anledningen är bla att Camino är utvecklat i Cocoa.
Jaha där ser man, tacka ska ni ha för hjälpen, får nog bli att leta på en burk med OSX och testa lite mao. :)
Kan bara markera ett svar som slutgiltigt, men alla verkar peka lite åt samma håll.