Här är ett citat av en kommentar gjord på artikeln http://www.idg.se/ArticlePages/200501/19/20050119145931_MD/20050119145931_MD.dbp.asp på IDG.
Men det förklarar FF-anhängarna med att IE inte stödjer standarden. :-)
Vad är standard? Det som 95% utvecklar för (IE) eller det som några jeppar på W3C har sagt är standard?
Det är nästan så skrämmande så att man kan börja fundera lite.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Det som alla webbläsartillverkare (inklusive MS) har kommit överrens om (W3C).
Att MS slutat uppdatera IE's renderingsmotor är dock obegripligt.
zcorpan skrev:
Att MS slutat uppdatera IE's renderingsmotor är dock obegripligt.
Har de? Var har du sett det?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Lite läsning från Hixies weblog ger det intrycket.
Microsoft have basically said that IE has been end-of-lined (it is my understanding that IE in the next version of Windows will have no changes to its HTML/CSS/DOM/XML implementations and still no support for XHTML, and Microsoft have also stated that there will be no new separately-downloadable versions of IE available anyway, so even if they did upgrade it, it would only be used by those who upgraded their operating system).
http://ln.hixie.ch/?start=1085056751&count=1
Meanwhile, competition in the Web browser market is getting interesting. Microsoft are doing something, although what it is is anyone's guess. It could just be a PR exercise, or it could be a minor UI update for Longhorn, or it could be a UI overhaul which will be backported to their older operating systems when Longhorn comes out. Who knows. What is reasonably certain is that they won't be doing any significant work on their rendering engine.
http://ln.hixie.ch/?start=1105451359&order=-1&count=1
Another point that came out of the discussions is that, in case there was any doubt, Internet Explorer in Longhorn will not support XHTML or SVG. (Microsoft suggested they would need some significantly more comprehensive test suites before they started working on standards compliance again.)
http://ln.hixie.ch/?start=1086158925&order=-1&count=1
För övrigt har jag inte märkt någon skillnad mellan IE6.0 och IE6.0 SP1 eller SP2, och jag har inte sett några indikationer på förbättringar över huvud taget (förutom säkerhetsuppdateringar).
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Jag tror att M$ kommer att släppa en helt ny webbläsare, som inte har något med Internet Explorer att göra.
mv icaaq
icaaq skrev:
Jag tror att M$ kommer att släppa en helt ny webbläsare, som inte har något med Internet Explorer att göra.
Varför skulle de göra så? Som det är nu använder en majoritet IE. Varför skulle de ändra på ett fungerande koncept?
nitro2k01 skrev:
icaaq skrev:
Jag tror att M$ kommer att släppa en helt ny webbläsare, som inte har något med Internet Explorer att göra.
Varför skulle de göra så? Som det är nu använder en majoritet IE. Varför skulle de ändra på ett fungerande koncept?
Saker och ting förändras och inget varar för evigt osv. Jag tror också det är viktigt (och smart) av microsoft att man hinner utveckla saker och ting till det bättre innan det fungerande konceptet en dag börjar vackla, då kanske det kan det vara för sent.
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg
nitro2k01 skrev:
icaaq skrev:
Användandet baseras ju till stor del på att IE är integrerat i operativsystemet. Och där ligger även IEs akilleshäl om jag får säga det. En fristående applikation som browser tror jag i framtiden även Microsoft kommer att inse behövs.
Den integrationshysteri som Microsoft har utövat under de senaste åren är nog väldigt bidragande till de många säkerhetshål som uppdagats. Integration av applikationer i andra applikationer är per automatik inte något optimalt. Det kan däremot, för den okunnige, te sig som någon flashigt och väldigt fiffigt.
Nu kanske det här blivit mer ett webläsarkrig än om frågor kring xhtml, css osv. Dags för trådflytt kanske... :)
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg
nitro2k01 skrev:
icaaq skrev:
Låt då majoriteten fortsätta göra det ;) och dem som inte gör det kan använda den nya.
Detta är mina helt ogrundande tankar helt utan substans, bara så ni vet ;)
mv icaaq
oHLLeMedlem sedan nov. 2002302 inlägg
ChristianS skrev:
nitro2k01 skrev:
icaaq skrev:
Saker och ting förändras och inget varar för evigt osv. Jag tror också det är viktigt (och smart) av microsoft att man hinner utveckla saker och ting till det bättre innan det fungerande konceptet en dag börjar vackla, då kanske det kan det vara för sent.
Jag skulle vilja påstå att det fungerade(?) konceptet redan har börjat vackla. Jag tycker det är outhärdligt att surfa med IE. Sen att det dessutom finns massvis med säkerhetshål gör ju inte saken bättre.
Anledningen, tror jag, att så många fortfarande använder IE är bekvämlighet.
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg
Anledningen, tror jag, att så många fortfarande använder IE är bekvämlighet.
Mer okunnighet skulle jag säga.
Jag var hos en vän förra veckan då han hade problem med datorn. "Jag kommer inte in på aftonbladet.se", sa han.
Det visade sig att han surfade med IE 4.0 :D
Så jag tror nog att det finns massor med folk där ute som inte vet att man kan använda andra webbläsare.
mv icaaq
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Flyttad från HTML, XHTML & CSS.
mvh Palle
Moderator webForum
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Människan är ju i grund och botten lat och om det inte finns något enkelt sätt att installera och lära sig ett helt nytt program så finns det ingen anledning att uppdatera här och nu heller.
Det funkar ju att surfa på Internet Explorer för dessa användare, så varför ska de byta? Jag tror att tidningar utan kopplingar till IT skulle behöva belysa problemen något så att "vanliga" människor (läs: människor utan IT som yrke eller intresse) förstår vad Internet Explorer egentligen pysslar med. För många är nog IE synonym med Internet. Dessutom: vilka sprider flest virus? Troligtvis den nämnda gruppen människor ovan.
Dessutom invänder jag mot all statistik där man kan utläsa att "95 % av användarna använder det och det". Det går ju att ändra användaragent på bland annat Opera så hur vet statistikerna att det är IE och inte Opera som krälar på sidan? Det finns ju i princip endast webbplatser som hindrar alla läsare bortsett från IE, och enda sättet att komma runt det är att lura webbplatsen. Statistiken blir då knappast trovärdig.
r) Jag kan ju tillägga att jag har en applikation som kommit ut med tre säkerhetsuppdateringar på väldigt kort tid. Jag blev snarare förbannad över att hålla på att uppdatera stup i kvarten. Jag har viktigare saker för mig. Ge mig en uppdatering som fixar allt på en gång i stället.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Hur många på en skala har ens hört talats om firefox? De där siffrorna förvånar inte en specielt mycket! Även om FF äger går det utmärkt att surfa med IE och det räcker för dom flesta!
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Det går ju att ändra användaragent på bland annat Opera så hur vet statistikerna att det är IE och inte Opera som krälar på sidan?
Det går fortfarande att känna av att det är Opera, navigator.userAgent innehåller alltid "Opera" oavsett hur man valt att den skall identifiera sig.
Jag tror att sifforna stämmer rätt bra, IE ÄR praktiskt taget internet för dem med lite datorvana.
Fram tills att datorerna integrerat sig mer i våra hem kommer IE fortsätta att regera. Men eftersom man kommer behöva mer och mer datorvana i framtiden kommer även kunnandet att öka. Och förhoppningsvis finns FF och Opera kvar då, eller en säker och uptodate version av IE.
Jag är inne på icaaq's linje, fast jag tror att det är värre än så, många vet inte vad en browser är!